Internasjonal solidaritet på folkehøgskole

På folkehøgskolenes linjer innen internasjonal solidaritet vil du gjerne reise på studietur for å lære mer om områdene du studerer. Bilde: Emilie Løland, Bømlo folkehøgkule

Dette er linjene for alle som vil lære mer om internasjonalt samarbeid. Her lærer du om bistandsarbeid og solidaritet mellom verdensdeler. Linjene inkluderer vanligvis en studietur slik at du kan besøke landene du har lært om.

Man lærer ved å gjøre

Folkehøgskole handler mye om å lære ved å gjøre, ikke bare ved å lese. Dette gjelder også for linjene innen internasjonal solidaritet.

Du lærer mye om landene du studerer mens du er på folkehøgskolen i Norge.

I tillegg vil du gjerne reise på en spennende og lærerik studietur for å oppleve landene selv. Der vil du kunne se bistandsprosjekter i praksis og prate med dem som bor og jobber der.

Les også:

Mor: - Opplever at det er tryggere å reise med folkehøgskolen

Slik er timeplanen på folkehøgskole

Internasjonal solidaritet vil være faget eller linjen du søker deg inn på. Antall timer på linjen varierer fra skole til skole, men vanligvis har man linjefaget rundt 15 timer i uka. I tillegg består uka av fellesfag og valgfag. På kveldstid er det mye sosialt som skjer.

Fellesfag er timer alle elevene på skolen har sammen. Det kan være alt fra litteratur, kor, dans, fysisk aktivitet, samfunnsfag, lørdagsseminar og livssyn.

Valgfag gir deg mulighet til å fordype deg i andre fag enn linjefaget. Det varierer mellom skolene hvor mange timer valgfag du har i uken, og antall valgfag du kan velge.

Uansett hvilken skole du velger så får du et år der du lærer mye om internasjonalt arbeid, i tillegg til alt du lærer faglig og sosialt!

Les mer om livet på folkehøgskole

Se alle linjene innen internasjonal solidaritet

Folkehøgskolene tilbyr en rekke ulike linjer innen internasjonal solidaritet.

Finn din linje innen internasjonal solidaritet