Hvorfor velge folkehøgskole?

I januar og februar reiser 13 tidligere folkehøgskoleelever rundt på nærmere 240 videregående skoler for å fortelle om folkehøgskolene, og de godt over 500 linjetilbudene vi har. Her forteller åtte av dem om sitt folkehøgskoleår, og hva de fikk ut av det.

felles

Nærmere 240 videregående skoler kan vente seg besøk av folkehøgskolene i starten av 2017. Disse åtte gleder seg stort til å få reise rundt.

Oddmund Varem Aardal

elev på fotball, Sunnfjord folkehøgskule

oddmund

– Mamma foreslo at jeg skulle gå på folkehøgskole. Jeg var litt skeptisk, men ble veldig positivt overrasket da jeg først kom til skolen, forteller Oddmund.

– Jeg hadde også lyst til å få tid til å spille mer fotball, og det å få bruke skoledagen til å spille fotball fristet, legger han til.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Alt det sosiale jeg sitter igjen med er det aller beste fra året mitt. Jeg har fått et enormt nettverk over hele landet. Jeg har vokst veldig mye som person, og tør i større grad være meg selv.

Ine Maria Igland

elev på eksotisk friluftsliv Karibien, Valdres folkehøgskole

valdres

– Jeg trengte et friår etter endt skolegang, med mye gøy og opplevelser. Mange venner skulle også søke folkehøgskole, og jeg hadde foreldre som støttet meg i at jeg hadde godt av et folkehøgskoleår. Jeg hadde også veldig lyst til å reise, og valgte derfor en reiselivslinje, sier Ine Maria.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Fantastiske opplevelser og nyttige erfaringer. Man blir bedre kjent med seg selv, og hvordan man bør opptre rundt andre.

Thea Heiene

elev på ski og klatring, Sogndal folkehøgskule

thea

– Jeg følte jeg hadde grodd litt fast i Oslo sentrum, og ønsket å komme meg litt bort. Folkehøgskole virket derfor som et godt valg. Jeg savnet å drive med friluftsliv, og hadde lyst til å lære å klatre, sier Thea.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Jeg lærte mye spennende og fikk gjøre ting sammen med folk som var engasjerte i faget sitt. Jeg fikk høyere toleranse for folk som er annerledes enn meg. Det gjør at man vennskap og bekjentskaper man ellers aldri ville fått.

Jonas Eriksen

elev på sportjournalistikk og idrett, Skjeberg folkehøyskole

jonas

– For meg var det en impulsavgjørelse å starte på folkehøgskole. Jeg hadde ikke planlagt hva jeg skulle gjøre til høsten, og hadde fått tips om at folkehøgskole kunne være gøy. Jeg søkte om skoleplass to uker før jeg skulle starte, sier Jonas.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Personlig lærte jeg mye om meg selv. Jeg fikk et nytt syn på mennesker. Nå snakker jeg med de jeg kanskje ikke ville snakket med tidligere. Innser i større grad at andre har en annen bakgrunn, og at det er en grunn til at man er som man er.

Kristoffer Gulbrandsen

elev på stand up og revy, Ringerike folkehøgskole

kristoffer

– Jeg startet på folkehøgskole for å få drive mer med teater. Jeg var veldig nysgjerrig på stand up, og når jeg leste om denne linja på Ringerike så appellerte det veldig til meg. Skolen virket også bra, hadde gode verdier, og det så ut som om de var opptatt av å inkludere alle, forteller Kristoffer.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Jeg fikk mye ut av året! Det viktigste var nok vennene jeg fikk. Jeg lærte mye om egen tålegrenser, og at de kanskje er litt annerledes enn jeg trodde. Man lærer en del om folkeskikk på folkehøgskole!

Caroline Neteland Meland

elev på foto og global, Nordhordland folkehøgskole

caroline

– Jeg var veldig skolelei og hadde ikke noe motivasjon for å starte studier, jeg visste heller ikke helt hva jeg ville studere. Jeg tenkte derfor at et år på folkehøgskole kunne være fint. Her kunne jeg få dyrke en interesse og se om den ville føre meg frem mot videre studier, sier Caroline.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Toleransen for at folk er forskjellige, og evne til å tilpasse seg, var noe av det viktigste jeg lærte på folkehøgskolen. I tillegg lærte jeg mye faglig. Året blir litt hva du gjør det til, du lærer mer om du er innstilt på at det er det du vil.

Øyvind Skjøtskift

elev på mat med smak av verden, Bømlo folkehøgskule

oyvind

– Jeg gikk internatskole på videregående, og trodde kanskje jeg hadde brukt opp folkehøgskolefølelsen min der. etter videregående hadde jeg likevel ikke noe annet jeg hadde planlagt å gjøre, og søkte derfor om plass på folkehøgskole. Det er jeg veldig glad for i dag, sier Øyvind.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Jeg føler jeg har blitt flinkere til å tilpasse meg selv til andre, hva som er greit/ikke greit i ulike situasjoner. Dessuten lærte jeg mye om mat! Spurte du meg før om å lage mat ble det pytt i panne, nå kan jeg komponere egne retter.

Audun Johan Rist

elev Visual Arts, Ringerike folkehøgskole

audun

– Jeg flyttet tilbake til Norge fra Dubai, og hadde to år «å fylle» i Norge før jeg kunne starte på studier i utlandet. Tiden ville jeg bruke på å dyrke noe jeg brenner for, og fikk høre om folkehøgskole gjennom moren min, sier Audun.

Hva er det viktigste du lærte i løpet av folkehøgskoleåret ditt?

– Jeg møtte jenta som nå er kjæresten min. Jeg lærte mye om teknikk og historikk, og det å lære av annen kunst. Og ikke minst lærte mye om meg selv.