- Vi gleder oss veldig til å begynne på folkehøgskole

12 av neste års elever deltok da Hadeland folkehøgskole arrangerte åpen dag og festival. – Gøy å bli kjent med skolen før vi skal starte selv, sier de.

Venner, familie og naboer til skolen møtte opp da Hadeland folkehøgskole arrangerte åpen dag og festival. Blant de 200 gjestene var også 12 kommende folkehøgskoleelever. De satte stor pris på å se med egne øyne hva de har å glede seg til.

– Det var utrolig koselig å bli invitert, sier Maria Torp (22) fra Lyngdal.

– Nå har vi med egne øyne sett hvordan skolen funker, sier hun.

Irmelin Johnsen Drangsholt (19) fra Trondheim nikker enig.

– Det var gøy å få en sjanse til å bli kjent med skolen allerede nå. Ved å være her en helg rekker vi få et inntrykk av vanene og personligheten til skolen, sier hun.

20170506_142724

Irmelin og Maria gleder seg til å bli folkehøgskoleelever til høsten.

Alle søkere til neste skoleår var invitert til festivalen, med gratis opphold på skolen. Tross eksamensforberedelser og russetid var det altså 12 elever som grep muligheten.

– Folkehøgskole frister enda mer etter å ha vært her i to dager. Nå gleder jeg meg virkelig til vi skal begynne, sier Irmelin.

Les mer om Hadeland folkehøgskole

Ny linje: K-pop

Begge jentene skal starte på den nye linja ved skolen: K-pop Korean wave. Siden tilbudet er helt nytt, var det ingen av årets elever som kunne fortelle om egne erfaringer. Irmelin og Maria synes det bare er spennende å få være første kull ut.

– Vi har fått snakke med lærerne, og forstår at innholdet på linja blir akkurat sånn som vi har lest om det på nett, sier Irmelin.

– Det betyr både dansing, språk, tv-serier og kulturforståelse, fortsetter hun.

– Jeg synes det blir veldig gøy å lære litt koreansk, smiler Maria.

Innholdet på linja spenner bredt, med alt fra dans og trening til musikk og språkundervisning. Alt sammen med fokus på moderne koreansk kultur.

kpop

Både Maria og Irmelin har stor interesse for koreansk kultur, og tror den nye linja på Hadeland folkehøgskole blir midt i blinken for dem.

– Jeg fant frem til skolen og linja gjennom en Facebookgruppe som heter kpop Norge, sier Irmelin.

– Tilbudet virket veldig spennende, og da jeg gikk inn og leste mer fant jeg ut at dette måtte jeg bare søke på, legger hun til.

– Linja traff liksom på alt jeg er interessert i!

– Jeg er veldig hekta på koreansk kultur, skyter Maria inn. Hun har en søster som er elev på en annen linje på folkehøgskolen i år, og da hun fikk høre om den nye linja som skulle starte opp var hun ikke i tvil om at det var midt i blinken for henne.

– Både musikk og tv-serier interesserer meg stort, så det blir gøy å få lære mer neste år, fortsetter hun.

Les også: Skolen der øst møter vest

Studietur og god mat

– Jeg har vært interessert i k-pop siden 2009, og de siste årene har jeg også fått øynene opp for koreansk språk og kultur. Miksen på denne linjen blir derfor veldig bra, sier Irmelin.

Selv om det meste frister, vet hun også hva hun gleder seg aller mest til:

– Det blir uten tvil dansingen og studieturen, smiler hun.

20170506_143833

Spent gjeng møttes for første gang. De gleder seg til å bli folkehøgskoleelever til høsten!

Hadeland folkehøgskole har en tydelig og markert profil gjennom sin østlige tilnærming, og har slagordet «Skolen der øst møter vest». Den nye linja blir et supplement til de andre tilbudene innenfor yoga, kampkunst og helse og helhet. Studieturen for den nye linja går naturlignok til Sør-Korea.

– Det meste med skolen virker veldig bra, og alle er veldig hyggelige her, sier Irmelin.

– Spesielt maten her peker seg også positivt ut, legger Maria til.

De to jentene hadde ikke møttes fysisk før de sto på skolen denne helga, men de hadde allerede hatt kontakt i en gruppechat som er opprettet blant kommende elever.

– Det var kjekt å møtes her! Nå gleder jeg meg enda mer til å starte i august, sier Maria.

Les også: Hvorfor har folkehøgskolene studiereiser?