- Gleder meg til å bli kjent med nye folk

For mange er skolestart på folkehøgskole forbundet med både spenning og forventning. – Jeg er spent, men gruer meg ikke, sier Jonas Siksjø Streitlien, som snart flytter fra Oslo til Skogn.

Noen folkehøgskoler har allerede startet, og for de andre er skolestart rett rundt hjørnet. Over 7700 elever er både spente og forventningsfulle til året som kommer. Jonas Siksjø Streitlien fra Oslo er en av dem.

– Jeg gleder meg til skolestart, og ikke minst til å bli kjent med folk som har de samme interessene som meg, sier han.

Gutterommet er fylt med friluftsklær og turutstyr, og snart kjøres flyttelasset til Trøndelag. Et år på linja jakt og fiske Norge og USA ved Skogn folkehøgskole venter.

– Jeg kjenner ingen andre som skal starte på skolen, men tror det skal gå fint. En klasse med 18 elever er mye færre enn det jeg er vant til å ha på videregående, så jeg tror vi raskt skal bli kjent, sier Jonas.

– Læreren har forklart at man fort blir kjent ute på tur, og det er jo kanskje ikke så rart når man har de samme interessene, smiler han.

– Jakt er jo en aktivitet man gjør sammen!

Les mer om Skogn folkehøgskole

Lang pakkeliste

I sommer fikk Jonas tilsendt en pakkeliste fra skolen, og informasjon om ting det var lurt å huske på. Selv om lista kanskje ikke var komplett, har den vært et godt utgangspunkt. Det er mye å huske på når man skal pakke! Fint har det også vært å følge skolens blogg, og se bilder av utstyr andre elever bruker.

– Jeg hadde for eksempel ikke tenkt på at det var lurt å ta med innesko, men det er det jo helt sikkert. Spesielt siden det er en gymsal på skolen, sier han.

Det er mye som skal med når man pakker for et år på folkehøgskole.

Både jakttøy og sekk har han handlet i sommer. Soveposer hadde han fra før, både til sommer- og vintertemperaturer. I tillegg blir både ski og sykkel med i bilen når de kjører nordover.

– Klassen reiser på studietur til USA allerede tre uker i høst, så jeg kommer ikke hjem til Oslo før til jul. Jeg holder derfor på å pakke med meg mye vintertøy også, sier Jonas.

På studieturen til USA står bueskyting på timeplanen.

Selv har han ikke jakterfaring fra før, men er aktiv konkurranseskytter. Konkurranserifla er nå derfor bygget om til å brukes på jakt. Spill-PCer må bli hjemme har skolen sagt, men en bærbar maskin og iPaden er med på flyttelasset.

– Så er det selvfølgelig også mye klær i bagasjen. Vi skal jo en del på tur, og så regner jeg med å bruke treningsrommet på skolen flittig, sier Jonas.

– Det blir en full bil!

Bilen blir full når flyttelasset skal kjøres til Trøndelag!

Les også: Hva skal man pakke til folkehøgskolen?

– Kan ikke lage mat

Å flytte hjemmefra innebærer også å måtte vaske sine egne klær. Jonas har startet treningen i sommer, med jukselapper fra mamma, og tror han er klar. Rommet sitt er han vant til å vaske, så det byr ikke på problemer. Mer spent er han på hvem han skal dele rom med.

– Jeg lurer selvfølgelig veldig på hvem jeg skal bo sammen med, hvordan han er – og om han er ryddig eller ikke, sier Jonas.

– Selv er jeg ingen fanatiker, men jeg liker jo å ha orden i sakene mine. Spesielt nå som jeg skal ha med meg så mange ting, legger han til.

Jonas er spent på hvordan det skal gå med maten de skal lage av fangsten de får, men gleder seg til å lære.

Matlaging er han også spent på. Jaktklassen skal både koke mat ute på tur, og tilberede mye av maten de fanger i løpet av året.

– Lage mat er jeg ikke akkurat god til, så det kan bli en utfordring. Men jeg håper vi lærer mye, og tror det blir spennende å skulle lage mat ute, sier han.

– Jeg tror også mamma og pappa synes det er greit hvis jeg kommer hjem og kan lage mat, smiler Jonas.

Tenkeår

– Først og fremst håper jeg at dette blir et bra år, og at jeg lærer meg å jakte. Det er noe jeg har hatt lyst til lenge, sier Jonas.

Drømmen er at det å gå et år i klasse med folk som har de samme interessene som han selv, gjør at han får venner han kan dra på jakt med også etter at skoleåret er slutt.

– Hva jeg skal gjøre etter folkehøgskolen har jeg ingen anelse om, så for meg blir dette også et tenkeår. Jeg håper tida på folkehøgskolen gjør meg litt klokere, fortsetter han.

Jonas gleder seg til skoledager fylt med jakt og friluftsliv.

Selv om Jonas ikke kjenner noen andre som skal starte i samme klasse, har læreren allerede opprettet en Facebookgruppe. Her ligger det mye praktisk informasjon, og både bilder og filmer fra skolen og det som venter. I tillegg har noen av elevene lagt inn bilder fra ting de har gjort i sommer.

– Det ser ut som om det er noen med en del jakterfaring, men jeg håper også det er flere som kommer relativt blanke – slik som meg, sier Jonas.

– Dessuten har jeg jo mye skyteerfaring. Kanskje kan vi i klassen lære en del av hverandre? Det tror jeg blir bra, avslutter han.