Verda vi skaper: Gi oss de brennende hjerter!

På Voss har de skapt en helt unik linje. Den bærer navnet «Verda vi skaper» og går rett inn i vår tids mest aktuelle spørsmål og problemstillinger. Den går også rett til kjernen av folkehøgskoleideen; kunnskap om og klokskap til å skape en ny verden.

-Knoppskyting bør komme innenfra. Fra kraften som allerede er i skolen, sier rektor Claus Røynesdal ved Voss Folkehøgskule. Kraften som skaper endring denne gangen, er den miljøengasjerte læreren Jørgen Røset. Han er drivkraften bak den nye lina «Verda vi skaper», som kombinerer friluftsliv, samfunn og filosofi med naturopplevelser. Han håper brennende engasjerte elever kan finne et fellesskap på folkehøgskolen.

Denne saken baserer seg på et intervju laget av Siri Flatlandsmo for Avisa Hordaland.

Verda vi skaper, Voss folkehøgskule, folkehøgskole, engasjement, bærekraft, ny linje

Lærer Jørgen og rektor Claus gleder seg over gode søkertall til den nye linja «Verda vi skaper». Foto: SIRI FLATLANDSMO

– På denne linja kan kanskje enda flere bli tent av flammen, håper Røset.

Jobbe sammen

Røset har vært friluftslivslærer ved Voss Folkehøgskule i tre år. Nå ser han fram til å ta fatt på sitt fjerde år, på den splitter nye linja. Men for de framtidige rundt femten elevene vil han fungere mer som en rettleder enn lærer.

– Jeg presenterer noen tanker, prøver å åpne øynene deres. Så må vi jobbe sammen. Dette krever at vi får engasjerte elever, sier han.

Fra august vil elevene få bryna seg på et nytt tema hver måned, som for eksempel vann, religion og livssyn, psykisk helse og livskvalitet, frihet og tap av artsmangfold.

Den splitter nye linjen «Verda vi skaper» ønsker seg elever med et brennende engasjement!

Vil farge lokalsamfunnet

Linjen er den eneste av akkurat sitt slag i Norge. De andre folkehøgskole-linjene i samme kategorien heller ofte mot solidaritets- og bistandsarbeid. Ett av målene med linjen er at elevene skal lære seg å formidle kunnskapen de tilegner seg. På slutten av hver måned presenterer de derfor sine funn for resten av skolen.

– Da får elevene alt kjenne på at de bidrar. De får vist fram hva de har lært og øvd seg på å formidle. Og alle kan få tilgang til den informasjonen de lærer, forteller Røset engasjert.

Vi håper å skape diskusjon i lokalsamfunnet og på skolen med vår nye linje

For å skapa endringer i samfunnet trur rektor Claus at ungdommen kan være en viktig brikke.

– Lederne i verden vet godt hva som skal til for å skapa endring, men om de faktisk agerer og handler på den kunnskapen, så mister de makta.  Noen viktige avgjørelser må tas for å komme tilbake på et mer bærekraftig spor, sier Røynesdal. Det gjelder også her lokalt!

– Vi ønsker at elevene kan delta i debatter, og også invitere til diskusjon på eksempelvis biblioteket og kaféer. Kanskje kan vi sette farge på lokalsamfunnet, sier rektor håpefullt.

Reiser til Panama

Lærer Jørgen har bakgrunn i faget friluftsliv, og vil ta elevene med på mange lokale naturopplevelser gjennom året. Selv om linjen «Verda vi skaper» handler mye om temaer knyttet til miljø, har skolen sett seg nødt til en flyreise i løpet av året.

– Alle linjer i folkehøgskolen har tradisjonelt minst en studietur, forklarer Røset. Det er en del av det å gå på folkehøgskole.

De har lagt studieturen til Panama, der elevene skal se på tap av artsmangfold på nært hold, gjennom den gule frosken. De skal både i jungelen og dykka under havoverflaten for å se korallbleking med egne øyne.

– Dette med reiser er en diskusjon. Men å reise ligger i ungdommen. Men vi skal ha en dannelsereise og ikke turistferie, forklarer rektor.

Linjeturen går til Panama der elevene med egne øyne skal se resultatet av korallbleking og trusselen mot artenes mangfold.

Gode søkertall

Voss Folkehøgskule er en breddeskole og har åtte linjer innen sport, data, friluftsliv, musikk, film, foto og samfunn. Rektor mener mangfoldet er positivt.

– Det skaper en annen atmosfære enn om alle skulle ha snakka om sliping av stålkanter og skismurning, sier Røynesdal.

De siste ti årene har flere og flere søkt seg inn på folkehøgskoler. Så langt i år har folkehøgskolene mottatt 11 prosent flere søknader enn på samme tid i fjor, og det er det høyeste søkertallet noensinne. For Voss Folkehøgskule har økningen vært på nesten 14 prosent.

Dette tror rektor er delvis på grunn av den nye lina, som alt har fått ni betalende elver. – Så det er ennå plass til noen flere, avslutter han.