- Folkehøgskolene har aldri vært viktigere

Etter en annerledes vår er det stor forventning knyttet til skolestart på landets 82 folkehøgskoler. Skoleslaget har trolig aldri vært viktigere.

– Etter en vår hvor fellesskapet har glippet for mange unge, gleder vi oss til endelig å kunne åpne dørene til alle landets folkehøgskoler igjen, sier Christian Tynning Bjørnø, daglig leder av Folkehøgskolerådet.

Denne helgen er det skolestart på de første folkehøgskolene, før flere følger etter de neste to ukene.

– Jeg tror skoleslag vårt blir ekstra viktig for dette kullet ungdommer som har mistet mye sosialt de siste månedene. Kanskje viktigere enn noen gang tidligere, sier Bjørnø.

Christian Tynning Bjørnø portrett

Folkehøgskoleåret blir ekstra viktig for årets ungdomskull, mener Christian Tynning Bjørnø.

Trygt skoleår

Selv om de første dagene på folkehøgskole vil bli preget av koronasituasjonen og samvær i mindre grupper, vil skolehverdagen bli tilnærmet normal etter hvert. I samråd med lokalt helsevesen er det utarbeidet smittevernplaner ved den enkelte folkehøgskole. Det skal være trygt å komme hit.

– Kanskje vil opplevelsen av «folkehøgskolebobla» bli ekstra sterk i år, da elevene i størst mulig grad skal oppholde seg på skolen og sammen med andre elever. Det fellesskapet de søker med folkehøgskoleåret sitt vil med andre ord bare bli styrket, sier Bjørnø, som samtidig minner om at det er strenge alkoholrestriksjoner på skolene.

En høst hvor rekordmange ikke kom inn på studier ved norske høgskoler og universiteter, studier i utlandet er usikkert, og arbeidsmarkedet er trangt for 19-åringer, tror han folkehøgskolene vil spille en sentral rolle.

– Mange av de tradisjonelle mulighetene for «friår» etter videregående er innskrenket denne høsten. Det gjør at flere unge enn vanlig er usikre på hva de skal fylle året sitt med. De skal vite at det er gode muligheter på folkehøgskole, understreker han.

– I tillegg til fellesskap og faglig utvikling, sitter elevene igjen med økt læringsglede og større samfunnsforståelse etter et år på folkehøgskole. Dessuten får de to tilleggspoeng for videre studier. Dette er nyttig uansett hva man skal gjøre videre, sier Bjørnø.

Fortsatt mulig å søke plass

Folkehøgskolene opplever rekordstor søkning for kommende skoleår. Samtidig er det fremdeles noen ledige restplasser. Det er ingen søknadsfrist, men opptaket foregår helt frem til skolestart.