- Folkehøgskolen er noen av de beste på å motarbeide ensomhet

Oskar Fjørtoft Sandanger i Mental Helse Ungdom er opptatt av at vi må snakke mer om psykisk helse. Gjennom YouTube-serien «Føler’n» inviterer han kjente forbilder til å snakke om både vanskelige og hyggelige følelser. Selv opplevde han folkehøgskolen som en trygg arena, som jobbet forebyggende med psykisk helse.

– Selv har jeg aldri hatt psykiske problemer, men jeg vet godt at vi gutter ikke har så lett for å snakke om følelser, sier Oskar Fjørtoft Sandanger, prosjektkoordinator i Mental Helse Ungdom.

Som programleder i YouTube-serien «Føler’n», har han forsøkt å lage en lett inngang til noe som er vanskelig. Sammen med kjente gjester som Herman Flesvig, Victor Sotberg, Joakim Kleven, Niklas Baarli og Bent Høie, spiller de FIFA samtidig som de snakker sammen. Temaer som flau, trist, sinne, takknemlighet og ensomhet er noe av det de har tatt opp.

– Følelser må ikke være noe negativt, det er egentlig veldig mye forskjellig. Jeg merker selv at det kan være vanskelig å sette ord på hvordan man har det. Her prøver vi å vise at det kan være enklere å snakke om ting samtidig som man gjør noe annet, sier han.

– Vi trenger å snakke mer om psykisk helse. Gjennom dette prosjektet håper vi å kunne bidra til at flere tør være åpne om følelser.

Oskar og Nicolay Ramm

Sammen med kjente gjester spiller Oskar FIFA og snakker om følelser i serien Føler’n.

Les også: – Vi må tørre snakke mer om psykisk helse

Korona og ensomhet

Planleggingen av serien startet høsten 2019. Koronasituasjonen har kanskje aktualisert den enda mer enn de hadde tenkt.

– Episoden med Bent Høie har ensomhet som tema. Det er nok en følelse ekstra mange har kjent på dette siste året. Det å snakke om hvordan man har det, har bare blitt enda viktigere nå som vi sitter så mye hjemme. Mange av oss også veldig mye alene, sier Oskar.

– Det som er spesielt nå, er at alle har vært gjennom samme unntakstilstand og begrensninger. Jeg tror det gjør det litt enklere å snakke om følelser etter pandemien. Folk flest har blitt mer bevisst på psykisk helse, og har mer tid til å kjenne etter hvordan man egentlig har det, sier han.

– Jeg tror vi har fått mer omsorg for hverandre i det siste. Jeg håper det også gjør det litt enklere å si ifra når man har det kjipt.

Folkehøgskole og forebygging

Oskar har en lillebror som går på folkehøgskole dette året. Han opplever dem som både heldige og takknemlige, som lever nærmest normalt midt oppi pandemien. De får være sosiale og treffe folk hele tiden, i motsetning til resten av samfunnet.

– Det er utrolig bra at folkehøgskolen fins! Jeg tror det er enda viktigere nå enn tidligere, sier han, og sikter til den ensomheten mange ungdommer har kjent på det siste året.

– Folkehøgskolen er vel noen av de aller beste på å motarbeide ensomhet.

Selv hadde Oskar et flott år på Ringerike folkehøgskole. Fellesskapet, det å være en gjeng på over 100 ungdommer som har det fint sammen, er noe av det han savner aller mest.

– På folkehøgskolen er det noe som skjer hele tiden. Du kan selvfølgelig trekke deg tilbake om du vil slappe litt av, men du har alltid et tilbud, alltid noe å være med på. Skolen legger til rette for at man skal kunne få gjøre mye sammen, sier han.

Selv om han kanskje ikke la merke til det så godt underveis i året, har han i ettertid tenkt på hvor forebyggende folkehøgskolen jobbet. Også når det kommer til psykisk helse. Året gjorde overgangen til voksenlivet og det å bo for seg selv mye enklere.

– Jeg ble mye mer selvstendig i løpet av året. Folkehøgskolen er et trygt sted å utvikle seg, sammen med andre. Jeg ble også mye mer trygg på hva jeg ville gjøre videre, sier han.

prisutdeling, Oskar, årets sosiale lim

På folkehøgskolen fikk Oskar tittelen «Årets sosiale lim».

Mange baller i lufta

– Det aller beste med folkehøgskolen var likevel at det året bestod livet av akkurat det jeg ville.

– Jeg hadde valgt humor & scene som linjefag, og kombinerte det med de valgfagene jeg selv ville. Å leve i en folkehøgskoleboble er litt vanskelig å forklare. Aller helst bør det oppleves!

Steikje Løye, show

Oskar er aktiv på mange områder, her fra hans eget show Steikje Løye.

Noe av det Oskar lærte om seg selv, er at han trives med mange baller i lufta. Helst bør det skje mye på én gang. Det gjenspeiler også det han har gjort etterpå. Ved siden av jobben i Mentale Helse Ungdom, er han fylkeskoordinator for Ungdommens kulturmønstring. Humoren fra folkehøgskoleåret har han også tatt med seg videre. Han er med i improgruppa Nesten Lættis, har satt opp sitt eget show (Steikje Løye), har podcasten BURSDAG og står ellers standup rundt omkring i Norge. Dessuten studerer han pedagogikk på deltid.

– Snart skal jeg tilbake til folkehøgskolen for å ha praksis. Det blir urolig gøy!