- Folkehøgskolen hadde alt å si for min videre utdanning

For snart 35 år siden var Vigdis Reisæter elev på Seljord folkehøgskule. Det har satt spor. – Her ble jeg sikker på hva jeg ville bli, sier hun.

– Jeg var litt snusfornuftig og valgte helse og sosiallinja på folkehøgskolen, forteller Vigdis Reisæter, høgskolelektor på Høgskolen Vestlandet. Skulle hun valgt om igjen hadde kanskje interessen for musikk blitt mer avgjørende. I ettertid er hun likevel veldig glad for at det ble som det ble.

– Året hadde alt å si for min videre utdanning, sier hun.

– På linja hadde vi utplassering på en institusjon i Telemark for psykisk utviklingshemmede. Jeg syntes det var veldig kjekt, og kan omtrent tid og datofeste når jeg tok valget om å studere vernepleie, legger hun til.

– Erfaringene herfra ble veldig viktige for meg!

- Folkehøgskolen hadde alt å si for min videre utdanning, sier Vigdis Reisæter, høgskolelektor på Høgskolen Vestlandet.

– Folkehøgskolen hadde alt å si for min videre utdanning, sier Vigdis Reisæter, høgskolelektor på Høgskolen Vestlandet.

Les mer om Seljord folkehøgskule

Mange interesser

– Jeg hadde vært usikker på hva jeg ville studere, og syntes mye virket spennende. Jeg kunne tenke meg både å bli dyrlege og en jobb i bank, sier Vigdis.

– Jeg var rett og slett nysgjerrig på veldig mye!

Siden hun var usikker på studievalg ble hun tipset om å velge folkehøgskole. Selv om hun ikke kjente til mange andre som hadde gjort det samme, søkte hun om plass. Valget falt på Seljord folkehøgskule, aller mest på grunn av beliggenheten.

– Jeg spilte aktivt hardingfele, og tenkte at Telemark måtte være et bra sted for å fortsette med det, sier Vigdis.

– Dessuten var dette en av få skoler, på den tiden, som hadde både enerom og 18-års aldersgrense. Jeg var selv 20 år, og syntes dette var viktige kriterier, legger hun til.

– Året ble veldig kjekt og jeg fikk mange nye venner! Vi hadde også noen tøffe opplevelser i løpet av skoleåret, men det tror jeg gjorde at vi knyttet enda tettere bånd, sier Vigdis.

Året på Seljord folkehøgskule fikk stor betydning for Vigdis' videre utdanning. FOTO: Seljord folkehøgskule

Året på Seljord folkehøgskule fikk stor betydning for Vigdis’ videre utdanning. FOTO: Seljord folkehøgskule

Les også: – Folkehøgskolen er en fremragende institusjon!

– Gode verdier

Selv om det begynner å bli noen år siden Vigdis var elev på Seljord, er minnene fremdeles mange. Slik tror hun også det er for sine medelever. Forrige gang de arrangerte reunion møtte omtrent 40 av de totalt 70 elevene hun gikk sammen med.

– Det var nesten som å være 19 år igjen, jeg ble helt yr, smiler hun.

I tillegg til planer for videre utdanning, ga folkehøgskoleåret henne gode verdier.

– På folkehøgskolen ble jeg kjent med folk jeg ellers aldri ville møtt. Her ble man utfordret på å snakke med alle, sier hun.

– Det gjør at man lærer å tilpasse seg i større grad, og man blir mer tolerant, fortsetter hun.

- Man får høy sosial kompetanse av å bo så tett på andre gjennom et helt år! Folkehøgskolen utfordrer deg på å ta egne standpunkt, og du får med deg gode verdier videre i livet, sier Vigdis. Foto: Seljord folkehøgskule

– Man får høy sosial kompetanse av å bo så tett på andre gjennom et helt år! Folkehøgskolen utfordrer deg på å ta egne standpunkt, og du får med deg gode verdier videre i livet, sier Vigdis. FOTO: Seljord folkehøgskule

Selv opplevde hun praksisukene sine som spesielt viktige.

– Det ble sjelsettende for meg å være i praksis på den institusjonen. Jeg hadde aldri reflektert over psykisk utviklingshemmede på den måten jeg gjorde her, selv om jeg hadde en søster som er fysisk funksjonshemmet og en nabojente hjemme som var psykisk utviklingshemmet, sier hun.

– Jeg tror nok folkehøgskolen fikk tydelig frem verdier i meg som jeg hadde med meg fra oppveksten.

Les også: – Tror folkehøgskolen er enda viktigere enn før

– Viktigere enn noen gang

I dag er Vigdis høgskolelektor på Høgskolen Vestlandet, campus Sogndal, og doktorgradsstipendiat fra 1.august. Hvert år møter hun nye studenter som har gått på folkehøgskole.

– Jeg ser at det er en tydelig trend at stadig flere velger et annerledes år, eller gjøre noe annet, mellom videregående og høyere utdanning, sier Vigdis.

- Vi er så opptatt av seriøsitet i dagens samfunn, og har fått «den perfekte» generasjon prestasjon. Men det må være lov å slippe seg litt løs også, sier Vigdis. FOTO: Seljord folkehøgskule.

– Vi er så opptatt av seriøsitet i dagens samfunn, og har fått «den perfekte» generasjon prestasjon. Men det må være lov å slippe seg litt løs også, sier Vigdis. FOTO: Seljord folkehøgskule.

– Jeg tror det er viktig. Man trenger ofte en pustepause før man velger utdanning. Det gjør det også enklere å velge rett, sier hun.

– Ungdomstid skal være litt «slippe seg løs», være sorgløs og gå litt på snørra. Det er lov å ha det kjekt, sier Vigdis.

– Vi er så opptatt av seriøsitet i dagens samfunn, og har fått «den perfekte» generasjon prestasjon. Men det må være lov å slippe seg litt løs også!

Her tror hun folkehøgskolen spiller en viktig rolle.

– I dag blir barn veid og målt omtrent fra de er født. Vi utsetter dem for et enormt press! Jeg leste et intervju med en folkehøgskoleelev, som påpekte at der kunne hun fordype seg faglig uten å bli målt eller kjenne på noe press. Det er ganske tankevekkende at folkehøgskolen snart er det eneste stedet i samfunnet hvor man har en slik mulighet, sier Vigdis.

– Når alt annet har blitt så strømlinjeformet, tror jeg folkehøgskolen er viktigere enn noen gang. Vi trenger den toleransen i møte med andre som man lærer her!