- Folkehøgskoleåret gjorde meg sikker på hva jeg ville studere videre

Johannes har lenge vært usikker på hva han skulle studere etter videregående, og tenkt på alt fra politi til økonomi. Et år på folkehøgskole hjalp han til å finne ut hva han egentlig ville.

– Jeg var i grunnen veldig usikker på hva jeg ville studere videre etter videregående, forteller Johannes Trommestad fra Arendal.

Begge foreldrene hans hadde gått et år på folkehøgskole, og han bestemte seg ganske fort for at han ville det samme. Johannes lette etter en aktiv linje, og landet til slutt på Adventure Action Sport ved Solborg folkehøgskole i Stavanger.

– Jeg er veldig glad i å være i aktivitet, og den linja traff meg. Det fristet å skulle prøve mange nye aktiviteter, forteller han.

klassebilde, Solborg folkehøgskole, trampolinepark
Johannes er storfornøyd etter et år med mye aktivitet. Her er klassen på besøk i en trampolinepark.

Aktivt år

Etter et år på Solborg folkehøgskole kan han oppsummere med at det ble nettopp det. Masse aktivitet. For første gang har Johannes både surfet, klatret og forsøkt brasiliansk jiu jitsu. I tillegg har det blitt tid til mye friluftsliv, og klassen har vært på flere fine turer.

– Det har vært et utrolig aktivt år, og jeg har likt alt vi har holdt på med. Vi var 18 elever i klassen og fikk veldig fort et godt miljø, forteller han.

Koronapandemien preget ikke folkehøgskoleåret nevneverdig.

– Jeg er veldig takknemlig for året, hvor vi fikk leve nokså normalt. Mens andre venner har vært isolert og sittet inne på små hybler og lest, har vi kunnet være aktive – sammen med mange andre. Det har vært utrolig fint!

Johannes kjente ingen andre som skulle starte på skolen, men det var ikke noe problem. Det tok ikke lang tid før han hadde fått nye venner.

Solborg folkehøgskole - Stavanger

Sted: Stavanger
Elevplasser: 145
Linjer: 24
Undervisning pr. uke: 33 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Året har rett og slett vært helt fantastisk! Alle folkene her har vært så bra. Jeg har blitt glad i så mange, også lærerne, smiler han.

Les også:

- Folkehøgskoleelever er de heldigste innbyggerne i hele Norge

Trygt miljø

På Solborg folkehøgskole er det stor variasjon i type linjer, noe som gjør at det er en del ulike interesser blant elevene på skolen. Johannes synes det har vært en fordel. Selv fikk han prøve seg på mye nytt gjennom ulike valgfag.

– Jeg tenkte at folkehøgskole er stedet for å prøve noe nytt, og har hatt både ukulele, matlaging og afrikansk dans som valgfag. Det har vært utrolig gøy!

Året har også gjort Johannes tryggere på hvem han er, og hva han liker. På folkehøgskolen har det vært trygt å prøve og feile.

Folkehøgskolen er et trygt sted å prøve nye ting. Det er ikke farlig å gjøre noe feil, og alle er imøtekommende. Et sånt åpent miljø lærer man mye av!

klassebilde, kiting
Johannes har fått prøve mye nytt dette året. Her er klassen klar for kiting ved Haukeligrend.

I klassen hans har de ofte sagt til hverandre at det er i motbakke det går oppover, og de har vært flinke til å støtte hverandre.

– Dette året har gjort meg bedre til å reflektere. Jeg har blitt flinkere til å se det positive i det negative, og jeg har blitt bedre kjent med meg selv, sier han.

Les også:

- Jeg er sikker på at studiehverdagen ble bedre av å gå folkehøgskole først

Klar vei videre

Det siste har også gjort studieveien videre enklere. Tidligere har Johannes tenkt på alt fra politi til økonomi som mulige studier. Folkehøgskoleåret har vist han hva han egentlig liker.

– Jeg har erfart at jeg er et omsorgsmenneske, og at jeg har lyst til å jobbe med folk. Det har jeg helt tydelig sett dette året, sier han.

Nå er drømmen sykepleierstudier i Bergen.

Det føles trygt å vite hva jeg vil. Jeg har blitt sikrere på meg selv, og vet at det er dette jeg vil. Det kjennes godt å ha et mål.

Til høsten skal han være miljøarbeider på folkehøgskolen samtidig som han tar opp fag for å bedre eget karaktersnitt.

– Noen synes folkehøgskole er bortkastet eller for dyrt, der er jeg veldig uenig. For min del har året vært helt supert – og et av de aller beste i mitt liv. Det er noe jeg varmt anbefaler andre!

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Det er ikke for sent å søke folkehøgskole til høsten. Skolene har ingen søknadsfrist, og tar opp elever helt frem til skolestart i august. Sjekk ut ledige plasser og finn din linje.

Finn din linje på folkehøgskole