Folkehøgskole er det tryggeste valget til høsten

Folkehøgskolene driver nesten som vanlig i år. Elevene får være tett sammen fordi de bor sammen med dem de går på skole med. De betyr at risikoen for smitte er lav – og kosefaktoren er høy. Folkehøgskole er derfor det tryggeste valget til høsten.

Elevene på folkehøgskolene kan være tett sammen siden de bor i lag med dem de på skole med. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Elevene på folkehøgskolene kan være tett sammen siden de bor i lag med dem de på skole med. Her fra en filmkveld på Karmøy folkehøgskule. Bilde: Torkild Groven.

Det er ikke enkelt å ta store valg akkurat nå. Smittesituasjonen endrer seg nesten fra dag til dag. August virker som veldig langt ut i framtiden og hvem kan vite hvordan verden ser ut da?

– Det kan være greit å vite at folkehøgskolene driver nesten normalt nå. Det har de gjort hele skoleåret, forteller informasjonsrådgiver for Folkehøgskolene, Marit Asheim.

– Elevene bor sammen og går på skole sammen. Det betyr at de befinner seg i den samme boblen hele døgnet. Folkehøgskolene har derfor ikke den samme risikoen for smittespredning som andre skoleslag har.

– Her kan vi klemme og være sammen med 100 andre

Et normalt skoleår i år og et normalt skoleår til neste år

Folkehøgskolene har altså drevet nesten normal skole i år. Skolene har hatt gode smittevernplaner som har betydd at de har vært ekstra forsiktige etter ferier og når elevene har vært på besøk hos andre, men også at elevene har fått være tett sammen med hverandre både på dagen og på kvelden.

– Folkehøgskolene er både elevenes skole og elevenes hjem, forteller Marit Asheim. – Skole og fritid går over i hverandre. Det betyr at man er sammen med de samme menneskene på dagen og på kvelden. Det gir en helt unik nærhet som alltid har vært viktig for folkehøgskolene, men som i år har betydd at vi har kunne drive skole nesten som vanlig.

Folkehøgskolene får mange tilbakemeldinger fra elever som føler seg heldige at de valgte folkehøgskole i år. Sjekk denne filmen der elever forteller litt om hvordan det er å gå på folkehøgskole akkurat i år og som gjør at folkehøgskole er det tryggeste valget til høsten:

Trenger et år på folkehøgskole

Folkehøgskolene har allerede fått inn over 21.000 søknader. De behandler søknadene fortløpende. Det betyr at du kan søke folkehøgskole i dag og få plass allerede i løpet av en ukes tid.

– Mange ungdommer forteller at de trenger et år på folkehøgskolen til høsten, forteller Marit Asheim. – De har kanskje hatt digital undervisning på videregående skole og noen har ikke fått være sammen med vennene sine på flere måneder. De velger derfor et sosialt år for å være bedre rustet før de skal studere eller jobbe.

Marit Asheim forteller også at mange ungdommer opplever det som trygt å allerede nå kunne vite hva de skal gjøre til høsten.

– Mange er usikre på om de får seg jobb eller kommer inn på studier. Da kan det være greit å kunne senke skuldrene litt. Et år der man får lov å teste ut fag og linjer, presse grensene sine litt, og være sammen med andre ungdommer, er nok akkurat det mange ungdommer trenger nå.

I år kan det nesten oppleves som at man trenger noen snille feer til å hjelpe med å ta valg for høsten. Her er det fra karnevalsfest på Manger folkehøgskule. Bilde: @mangerfhselev

I år trenger mange noen snille feer til å hjelpe med å ta valg for høsten. Her er det fra karnevalsfest på Manger folkehøgskule. Bilde: @mangerfhselev

Folkehøgskolene gir et år full av muligheter

Utover at folkehøgskolene tilbyr et sosialt år der man kan få være tett sammen med andre elever, så er det også et år der man kan strekke seg faglig og personlig.

Det er over 700 ulike linjer å velge mellom så vi kan trygt si at det er noe for enhver smak, forteller Marit Asheim.

Utover linjefaget så får man også valgfag, fellesfag, studieturer og mange opplevelser som folkehøgskolene planlegger. Her er det elevene fra Elverum folkehøgskole som prøver seg på isbading.

Les mer om hva folkehøgskole er

Studieturer til neste år

Folkehøgskolene har drevet nesten som normalt i år. Det eneste unntaket har vært studieturene. På grunn av stengte grenser så har folkehøgskolene valgt å lage alternative opplegg i Norge. En del folkehøgskoler har sett at turer i Norge faktisk har vært svært populære og fortsetter med dette til neste år.

– Norge har jo mange områder som kan være svært eksotiske for elever som kommer fra en helt annen plass i landet, sier Marit Asheim. – I tillegg er det viktig å minne om at det tross alt er livet på skolen og i skolens nærområde som er det elevene trekker fram når de er ferdige med skoleåret.

Mange folkehøgskoler planlegger dog også studieturer til utlandet til neste år. Studieturene gir elevene en ekstra dimensjon på det de lærer på skolen.

– Vi ser at de fleste folkehøgskoler har lagt utenlandsturene til våren 2022. Da er sjansen for åpne grenser større.

Søk folkehøgskole i dag!