Fellesskap, dannelse og personlig utvikling
Fellesskapet har en nesten altoverskyggende betydning i folkehøgskolen. Både læring og dannelse skjer i og gjennom fellesskapet på skolen. Slik skiller folkehøgskolen seg fra andre skoleslag som har en mer individualistisk tilgang til både læring og dannelse. I skolenes pedagogiske praksis er fellesskapet både vårt viktigste redskap og målet for mange av aktivitetene. Gjennom fellesskapet får læringen en dannelsesdimensjon, samtidig som læringen tilfører dannelsen en praktisk dimensjon.
Tekst: Tore Haltli, rektor på Sund folkehøgskole
Personlig utvikling i fellesskapet
Personlig utvikling i folkehøgskolen handler først og fremst om å bli sett. Elevene blir sett som individer og de blir møtt som voksne, myndige personer.
- Å bli sett som individer handler om å ikke bli sett som det unike mennesket man er. Elevene opplever en sterk følelse av likeverd i møtet med medelevene, og i møtet mellom eleven og de ansatte.
- Å bli møtt som voksne, myndige personer handler om å bli møtt med respekt, ansvar og tillit. Elevene får et ansvar for skolens felles liv og deres tanker og argumenter blir møtt med respekt.
Alt dette skjer i og gjennom fellesskapet som skapes på folkehøgskolen. Slik sett kan man si at fellesskapet er grunnlaget for den personlige utviklingen elevene opplever i løpet av skoleåret, og at det er gjennom møtet med et fellesskap at elevene lærer noe om seg selv.
Møtene mellom elever og ansatte
Når vi som jobber på skolen møter elevene som individer og ser dem som mennesker, er vi grunnleggende likestilt med elevene. Det er et møte mellom mennesker. Litt poetisk sagt, så kan vi si at i møtet med livets gåte, så er vi alle like. Her vet den unge like mye som den gamle, eleven like mye som den ansatte.
I møtet med elevene som myndige, voksne personer blir bildet noen ganger litt mer komplisert. Enkelte ganger oppfører elevene seg nemlig ikke som voksne; de er unge voksne som er i en brytning mellom det å være ansvarlige voksne og uansvarlige ungdommer. Utfordringen for de ansatte ligger i å møte elevene både som det de er og det de kan bli. I slike situasjoner er vi ikke reelt likestilte med elevene, men vi prøver å møte dem i øyenhøyde. Vi er i en pedagogisk situasjon hvor elevene har lov til å feile; vi ber dem om å gjøre noe de ikke alltid mestrer. Allikevel må vi å myndiggjøre dem i møtet: de må møtes med respekt og tillit. I et dannelsesperspektiv kan man si at vi oppfordrer elevene til å være de voksne, myndige personene som de er i ferd med å bli.
Mest lest
Tok pause fra studiet for å gå på folkehøgskole
– Studie og folkehøgskole er to helt forskjellige hverdager, sier 20 år…
Når er du for gammel til å gå på folkehøgskole?
Vi får ofte spørsmål fra folk som angrer på at de ikke…
Alle snakker om å styrke demokratiet. Folkehøgskolene gjør noe med…
Hvert år sender folkehøgskolene tusenvis av ungdommer ut i samfunnet. På folkehøgskolen…
Mest delt
10 grunner til å velge folkehøgskole før studier
Sliter du med å bestemme deg for hva du skal gjøre til…
Nå kan du søke folkehøgskole!
Folkehøgskolene har nå åpnet for søknader for skoleåret 2024/2025. Etter 15. november…
10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke…
Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vurderer å søke seg på…
Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole
Søknadene strømmer inn til folkehøgskolene. Her er de 10 linjene som har…
Disse ti tingene bør du vite om opptaket til norske…
Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Det er likevel lurt å søke nå.