Felles musikkglede

Smil, latter og afrikanske rytmer fyller musikkrommet på asylmottaket i Ås. Musikkelever fra Rønningen folkehøgskole er på besøk og holder band-workshop.

Tekst: Marit Asheim

– Dette har vært en flott dag! Å få gjøre noe kreativt sammen er noe alle blir glade av, sier Ingrid Børset (20) fra Trondheim. Sammen med flere medelever på Rønningen deltar hun i en tredagers workshop på asylmottaket.

– Å kunne få glede noen som ellers ikke gleder seg til jul betyr mye, sier hun.

ÅS ny

Elever fra Rønningen folkehøgskole holder workshop med beboerne på asylmottaket i Ås.

Viktige kulturmøter

Andreas Svabø (19) fra Bergen er enig:

– Dagen i dag har gått veldig bra. Det er morsomt at folk kan litt forskjellig. Når vi setter det sammen blir det til noe fint, sier han. For det er ikke bare folkehøgskoleelevene som har undervist beboerne på mottaket, læringen går begge veier.

– Vi har lært flere afrikanske rytmer i dag for eksempel. Det er fint når de som bor her også kan vise oss noe av det de er vant til fra sine hjemsteder. Det blir fine kulturmøter av sånt, sier Andreas.

Selv om ikke den verbale kommunikasjonen hele tiden var like enkel, er det mye som kan formidles gjennom musikk.

– Når det ikke var like enkelt å forklare ting på norsk eller engelsk, går det alltid an å vise på instrumentene og med toner eller rytmer hva man mener, sier Andreas.

Ås 2

Glad dag

– Det har vært utrolig gøy å spille sammen med disse elevene i dag, sier Israel (23) fra Etiopia. Han har vært på mottaket i fem år, og forteller at dagene ellers blir både ensformige, lange og tunge.

– Gitaren har blitt min venn, og jeg trives her på musikkrommet. I dag har det vært veldig gøy å ha flere å spille med, og også lære bort noe afrikansk musikk, sier han.

– Jeg er veldig fornøyd med elevene vi har hatt med hit i dag, sier lærer Arne Hiorth, som har ledet workshopen. Han forteller at samarbeidet kom til etter en forespørsel fra mottaket selv.

– Det er mange som ønsker å bidra med klær eller ting, men det blir det fort nok av her ute. Å bruke tid sammen med de som bor her, og kunne gjøre noe hyggelig sammen, er mye viktigere, sier han.

– En annen vinkling på en ellers dyster hverdag kan bety mye, sier Arne. Flere av beboerne bidrar også med egne historier inn i årets musikalprosjekt på Rønningen. Oppsetningen som kommer til våren heter «Noas ark», og handler om båtflyktningers flykt mot Europa.