Er folkehøgskole riktig utdanningsvalg for deg?

Hvordan vet du om folkehøgskole er det rette utdanningsvalget for deg? Her kommer noen tips til deg som lurer på om folkehøgskole er noe for deg.

Utdanningsvalg kan være vanskelig. Det er mange som kan tenke seg  å gjøre noe annet etter videregående. Et år uten eksamenspress og karakterer er fristende. Noen tenker at de vil begynne å studere eller jobbe, mens andre ønsker å oppleve verden, reise og oppdage… Noen synes det er skummelt å flytte hjemmefra med ansvar for regninger, klesvask og nye omgivelser. Andre gleder seg til å skifte miljø og bli mer selvstendig. Vi mener at et år på folkehøgskole er en god kombinasjon av alt dette.

Stadig flere elever er slitne etter karakterpress på videregående, og sier de ønsker seg et annerledes år før videre studier. Uten karakterer og eksamener gir folkehøgskolene deg lyst og motivasjonen til å lære videre.

Les også:  Generasjon prestasjon er slitne. Velger skole uten krav

Er folkehøgskole riktig utdanningsvalg for deg?

I løpet av et år på folkehøgskole får du mulighet til å tenke deg om og teste ulike interesser. Det kan hjelpe til deg til å riktig utdanningsvalg.

Søk folkehøgskole nå!

Ikke lett å ta riktig utdanningsvalg

Mange blir overveldet av de utallige mulighetene når det kommer til utdanning og synes det kan være vanskelig å velge en retning. Kanskje har du flere interesser? Eller synes du det er vanskelig å vite hva du egentlig liker? Da kan et år på folkehøgskole være riktig for deg.

Vi tror det er lurt med år på folkehøgskole mellom videregående og studier eller jobb. Dette er et år som du vil få mye igjen for senere.

I løpet av et år på folkehøgskole får du mulighet til å tenke deg om og teste ulike interesser. Selv uten karakterer eller eksamen har man stort utbytte av et år på folkehøgskole. Faglig utvikling, økt læringsglede, bedre samarbeidsevner og større samfunnsforståelse er noe av det man sitter igjen med. Mange synes det kan være lettere å ta riktig utdanningsvalg etter en tenkepause på folkehøgskole.

Mange bruker også året på folkehøgskole til å prøve ut fagområder, finne sine talenter og bli sikrere på hva de vil gjøre videre. Folkehøgskolen tilbyr et år med muligheter som er helt unike. Dette er en skole hvor du lærer masse spennende, hvor du holder på med det du interesserer deg for, men helt uten eksamen eller pensum. På folkehøgskole er det en praktisk tilnærming til faget og du får prøve ut et fag uten å fordype deg i teori. Er du f. eks interessert i foto kan du bruke et år på å fordype deg i faget på en folkehøgskole med fotolinje.

Les også:Jeg tror folkehøgskolen snart blir nedrent av elever

Er folkehøgskole riktig utdanningsvalg for deg?

9 grunner til å velge folkehøgskole:

Søk folkehøgskole nå!

Fortsatt vanskelig å bestemme seg?

Ønsker du å utvikle deg, dine interesser, din kunnskap og dine ferdigheter samtidig som du ønsker å samle opp tilleggspoeng til fremtidige studier? Da passer folkehøgskole for deg. Du kan rett og slett bruke det året på å prøve ut nye sider av deg selv og se hva du får til når man har et år uten eksamen og karakterer. Uansett hvilken skole du velger så får du et år der du utvikler deg og lærer mye faglig og sosialt.

Lykke til med utdanningsvalget ditt!

Les også:  Slik velger du riktig folkehøgskole