Elever viser engasjement i skrivekonkurranse

Vi har fått inn en rekke sterke, ærlige og velskrevne tekster i skrivekonkurransen vår. Takk til deg som ville dele din historie med oss.

B_X1A0232-2

Den siste tiden har det vært mye fokus på perfeksjons- og prestasjonspress blant ungdom. Problemstillingen berører skolene våre i stor grad. Vi var nysgjerrige på hva elevene våre tenker om fremtiden, hvilke bekymringer de har, og hvilke muligheter de ser.

Derfor satte vi, i oktober 2015, igang en skrivekonkurranse for alle elever ved norske folkehøgskoler. Temaet for oppgaven var hvordan det er å være ung i dag. Utenom dette stod elevene fritt til å skrive om det de måtte ønske, i den sjangeren de selv ville.

Juryen
Juryen som skal bedømme bidragene i konkurransen, består av Finn I. Birkeland fra Åsane Folkehøgskole, Hans Tarjei Skare fra Nansenskolen, og Dorte Birch fra Informasjonskontoret for folkehøgskolen. I løpet av uken skal de tre ha kommet frem til en vinner av skrivekonkurransen, som stikker av med en MAC eller PC til en verdi av opptil 10.000 kroner.

Jurymedlem Dorte Birch er imponert over nivået på tekstene som er sendt inn.

dorte1

– Elevene viser guts ved å presentere sine ærlige og oppriktige tanker om hvordan det er å være ung i dag, forteller Birch.

Elevene skriver om presset de blir utsatt for
«Må gjere det bra. Må sjå bra ut. Må vere sunn, trene og ete rett. Må gjere det bra på skulen. Vi må prestere. Alltid.», skriver Elise Myrhol Devik fra Åsane folkehøgskole, i en gripende tekst om det daglige presset ungdommen er utsatt for.

Fire dyktige skribenter fikk levert kake på skolen
Undervegs i konkurransen ble det trukket ut fire månedsvinnere som har fått bidragene sine publisert på bloggen. Som premie fikk de kake levert på skolen. De elevene som ble kåret til månedsvinnere er:

Vinneren av skrivekonkurransen blir offentliggjort på bloggen denne uken. Så følg med!