- Det positive inntrykket jeg har av folkehøgskole ble bekreftet

Maren Grøthe fikk bekreftet det gode inntrykket hun har av folkehøgskolen da hun besøkte Rødde folkehøgskole. Her sammen med fra venstre rektor Kåre Rein, ordfører Jorid Jagtøien og elevrådsleder Henrik Nysether.

Stortingets yngste representant, Maren Grøthe, besøkte denne uka Rødde folkehøgskole utenfor Trondheim. – Jeg ønsker å sette viktige saker for unge på dagsordenen, sier hun.

Sammen med ordfører i Melhus, Jorid Jagtøien, besøkte Maren Grøthe (20) tidligere denne uka Rødde folkehøgskole. I høst ble senterpartipolitikeren valgt inn på Stortinget som tidenes yngste, faste stortingsrepresentant, og sitter i utdannings- og forskningskomiteen.

– Som politiker jobber vi ofte med konkrete, praktiske problemstillinger. Det er fint å få komme til en folkehøgskole for å løfte blikket, høre visjonene og hvor mye dere som elever får ut av et slikt år, sier Grøthe.

En ev elevene hun snakket med var elevrådsleder Henrik Nysether. Han havnet litt tilfeldig på folkehøgskole, og trives mye bedre enn han hadde sett for seg.

– Jeg like å jobbe med skole og tenkte at «det er dette her jeg skal gjøre framover». Mer for moroskyld sendte jeg en søknad til Rødde, men så fant jeg ingen studier jeg likte, og holdt på plassen jeg hadde fått her, forteller han.

Jeg trodde ikke jeg kom til å like folkehøgskole så godt. Her har jeg møtt så mange ulike mennesker! Jeg har fått tid til å reflektere over min egen bakgrunn og høre andres livshistorier.

Henrik og maren i samtale. Henrik slår ut med armene og forteller engasjert
Maren Grøthe satte pris på å besøke folkehøgskolen og høre elevenes egne historier om hvordan det er å gå der.

Les også:

- Rådgiver anbefalte meg folkehøgskole. Det er jeg veldig glad for nå!

Bekreftet positivt inntrykk

En ting Henrik savnet på videregående var mer informasjon om folkehøgskole på videregående. Han skulle ønske rådgiver hadde fortalt mer om hvilke muligheter det ville gi.

– Det er viktig å få vite hvilke muligheter du har, så rådgivningstjenesten er viktig, kommenterte Grøthe.

Selv hadde hun også lyst til å gå på folkehøgskole, men politikkinteressen tok etter hvert all tid. Muligheten til å stoppe opp litt hørtes fristende ut.

– Det er fint for oss som sitter på Stortinget å komme og snakke med elevene for å høre hvordan det oppleves å gå på folkehøgskole. Det er noe annet å snakke sammen enn å lese sakspapir, forteller hun.

Rødde folkehøgskole – Trondheim

Sted: 15 km fra Trondheim sentrum, i Melhus
Elevplasser: 104
Linjer: 17
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Jeg har mange venner som har gått folkehøgskole, og ser jo at mange får en ny dimensjon i livet det året. Å få ta en pust i bakken og så rette blikket framover igjen.

– Det positive inntrykket jeg allerede har av folkehøgskole, ble bekreftet i dag.

Det er litt uvant å ha fått så mye fokus i høst, spesielt på alder. Som den yngste politikeren på stortinget føler nok Grøthe også på et ekstra ansvar for å løfte frem saker som er viktig for unge.

– Jeg ønsker å sette saker som er viktig for oss som er unge på dagsordenen, og da må man være synlig. Du får mye igjen om du våger å engasjere deg!

Les også:

Psykologistudent: - Veldig nyttig med folkehøgskole før studier