Ikke for sent å søke på folkehøgskole!

Du har fremdeles mulighet til å kapre deg en plass på en folkehøgskole. Folkehøgskolene er ikke en del av Samordna opptak. Men populære linjer begynner å fylles opp.

Det er ikke for sent å søke på folkehøgskole

Folkehøgskolene får mange henvendelser fra folk som tror at det nå er for sent å søke på folkehøgskole. Det er ikke for sent å søke på folkehøgskole nå!

Siden mange andre utdanningsinstitusjoner har søknadsfrister, så er det mange som tror at folkehøgskolene også har det. Det er derfor viktig å understreke at folkehøgskolene ikke har søknadsfrist.

15. november var datoen skolene begynte å ta opp elever, ikke datoen de sluttet å ta opp elever. Du har fremdeles mulighet til å begynne på folkehøgskole denne høsten!

Se alle ledige linjer på alle folkehøgskolene her

Hvordan søke?

Hver enkelt folkehøgskole har sitt eget søknadsskjema. Se alle søknadsskjemaene her

Vanligvis vil du få svar fra skolen kort tid etter du har sendt en søknad. Noen skoler sender svar på epost eller SMS mens andre svarer med brev.

Bilde av glade jenter. Det er ikke for sent å søke på folkehøgskole!

Det er ikke for sent å søke på folkehøgskole!

Les også: Hvilken folkehøgskole skal jeg velge?

Svarfrist

Hvis du får tilbud om plass på en linje så får du gjerne en frist for å takke ja til plassen. Hvis du takker ja til en plass på en folkehøgskole, så må du betale innmeldingspenger til skolen.

Når du har betalt innmeldingspengene er det bare å lene seg tilbake og glede seg til et flott år på en av Norges 82 folkehøgskoler.

Les også: FAQ om Folkehøgskolene