Dans på folkehøgskole

Danselinjer finner du på mange folkehøgskoler. Ved å velge dans på folkehøgskole får du en innføring  mange forskjellige dansketeknikker, alt fra klassisk ballett, moderne dans, jazzdans, funk og stepp og samtidsdans til hiphop. Du vil lære mye enten du har danset mye eller har mindre erfaring.

De ulike linjene har som regel fordypning i ulike stiler, men felles for alle linjene er et år med utdanning innen dans der du garantert kommer til å utvikle deg mye i løpet av året.

Se alle danselinjene her

folkehogskole dans

Vil du utvikle dine danseferdigheter sammen med andre? Ta et år på danselinje på folkehøgskole! Foto: Trøndertun folkehøgskole

Dans på folkehøgskole

Du kan også bruke danselinjen på folkehøgskole som et springbrett for å søke mer danseutdanning. Noen dansere bruker året til å teste ut om en karriere innen dans er noe de vil satse videre på, mens andre heller koser seg med ett helt år fylt med dans før de studerer noe helt annet.

Les også: Ta et friår på folkehøgskole

folkehøgskole dans

Et år på danselinje er et år med masse dansetrening, sceneerfaring og kreativt arbeid fylt med danseglede. Foto: Follo folkehøgskole

Les mer om danselinjen på Follo her: Å danse seg trygg

Slik er timeplanen på folkehøgskole

Dans vil være faget eller linjen du søker deg inn på. Antall timer på linjen varierer fra skole til skole, men vanligvis har man linjefaget rundt 15 timer i uka. I tillegg består uka av fellesfag og valgfag. På kveldstid er det mye sosialt som skjer.

Fellesfag er timer alle elevene på skolen har sammen. Det kan være alt fra litteratur, kor, dans, fysisk aktivitet, samfunnsfag, lørdagsseminar og livssyn.

Valgfag gir deg mulighet til å fordype deg i andre fag enn linjefaget. Det varierer mellom skolene hvor mange timer valgfag du har i uken, og antall valgfag du kan velge.

Uansett hvilken skole du velger så får du et år der du utvikler deg som danser, og lærer mye faglig og sosialt!