Ballspill i varmere strøk

Hurdal Verk Folkehøgskole kan friste med studieturer til varmere strøk med internasjonale fotballkamper, men også ballspill og konkurranser.

Ikke langt fra grunnlovskommunen Eidsvoll ligger Hurdal Verk Folkehøgskole, en skole for deg som er interessert i helt andre ting enn historie. Linjen Fotball Ballspill Brasil inneholder masse fotball, toppet med en stor variasjon av ulike ballspill og aktiviteter både for gutter og jenter – helt uavhengig av nivå.

– Mange søker folkehøgskole med tanke på utenlandsreisene og tenker ikke alltid over hvordan hverdagen ellers ser ut, forteller Michael Skjæringsrud, lærer ved linjen.

Hurdal FHS06

Elevene er konkurransemennesker og det blir ofte kamper mot andre lag og skoler- eller her på stranda.

De drar på to til tre større turer i løpet av året, men Michael forteller at de også bruker hverdagen på skolen godt. Siden de fleste som går på linjen er konkurransemennesker, blir det fotballkamper og håndballkamper mot andre folkehøgskoler og klubber. Det er i følge Michael store høydepunkter.

– Ellers er det jo spennende å prøve nye ting, som squash og curling, og ishockey er en del av pakka.

Les mer om Hurdal Verk folkehøgskole

Skreddersydde studieturer

På høsten reiser elevene til Barcelona til en uke med trening, sykkelturer og strandliv.  Oppholdet toppes med en tur til Barcelona sentrum for å se en La Liga-kamp, et høydepunkt for mange fotballinteresserte. – Er vi heldige, får vi også med oss en kamp i en annen idrett, sier Michael og forteller at de de siste årene har sett kamper innen basketball, håndball og futsal.

Hurdal FHS_04

Gjengen fra Hurdal Folkehøgskole drar til Barcelona på La Liga-kamp.

Man lærer mye om seg selv ved å være med på slike turer!

– Denne turen bygger tillit i gjengen. Vi blir ekstra godt kjent og ikke minst rusta for den litt lengre Brasilturen.

For det er på vårparten av skoleåret elevene drar på en skreddersydd tur for deres linje. Den to uker lange turen byr på stor variasjon i aktiviteter. Det blir stand, fotball, volleyball, favela, fotballkamper og båtturer.

– Å kjenne varmen, bli kjent med elevene i favelaen og nyte gode måltider sammen er deilig mot slutten av folkehøgskoleåret. Man lærer mye om seg selv ved å være med på slike turer!

– Jeg trodde folkehøgskole var litt oppskrytt

Trenger ikke være profesjonell

Du behøver ikke å være profesjonell fotballspiller for å søke deg inn på Fotball Ballspill og Brasil, men Michael anbefaler at du liker fotball.

– Vi bruker omtrent halvparten av linjetimene på fotball, enten treninger, kamper eller teoretisk undervisning.

Med personlig erfaring fra et år på folkehøgskole ved Hedmarktoppen Folkehøgskole vet Michael hva det ene året gjør med deg, noe han har hatt stor nytte av som lærer senere.

Linjen skal være for de som la fotballskoene på hylla da det prestasjonspresset kom.

– Det å skjønne kulturen, hensikten og gleden ved ett folkehøgskoleår gjør at en går inn i jobben med et ivrig hjerte.

Med en bakgrunn fra Norges Idrettshøgskole har han en faglige kompetansen som han drar nytte av i hverdagen.

– Selv om det er et eksamensfritt år betyr det ikke at elevene ikke er faglig interessert, så vi har noen gode diskusjoner, forteller Michael som ønsker at linjen skal være for de som la fotballskoene på hylla da det prestasjonspresset kom.

michael

Lærer Michael Skjæringsrud har bakgrunn fra Norges Idrettsgymnas og tar med seg denne erfaringen som lærer.

– Jeg ønsker å legge til rette både for dem som kun har holdt formen vedlike på løkka og dem som ønsker å bruke mye tid på fotball senere.

– Vi bruker omtrent halvparten av linjetimene på fotball, enten om det er treninger, kamper eller teoretisk undervisning.

– Nesten daglig brukes lærdom fra folkehøgskolen

Bredde

Men du bør ikke være interessert i kun fotball for å starte ved Hurdal Verk Folkehøgskole, ballspill generelt er nemlig en vesentlig del av linjen. Hverdagen består ikke av lange løpeturer på asfalt, men trening i basket, volleyball, håndball, innebandy og andre ballspill.

– Variasjon gjør at enkelte elever blomstrer og ikke går lei, sier Michael.

Hurdal FHS

Det er stor bredde i ballspillene elevene driver med ved Hurdal Verk FHS.

Selv om linjen fokuserer på fotball og ballspill undervises det også i kosthold, treningslære og idrettspsykologi. Målet er å vedlikeholde den kunnskapen elevene allerede har når de kommer inn i skoleåret i tillegg til at de skal lære noe nytt.

– Vi lærer også noen essensielle begreper innenfor anatomi og fysiologi slik at elevene kanskje har et lite forsprang før de eventuelt tar fatt på et studium innen idrett, avslutter Michael Skjæringsrud.

Slik velger du riktig folkehøgskole