Aurora trengte en pause fra videregående. Stortrives på folkehøgskole

Gjennom folkehøgskoleåret fikk Aurora utfordret seg selv og blitt mye tryggere på scenen. Det som tidligere var skummelt er nå gøy.

Etter to år helsefag på videregående, trengte Aurora et avbrekk før lærlingtid. En rådgiver anbefalte henne folkehøgskole, noe som ble full klaff.

– Folkehøgskole var en kjempeopplevelse! Mye bedre enn jeg så for meg, smiler Aurora Ripnes (19) fra Kristiansund.

I fjor var hun elev på linja musikk – sang/scene/studio på Haugetun folkehøyskole i Fredrikstad. Etter to år på videregående kjente hun på at hun trengte et avbrekk. Hun var usikker på om studieretningen var riktig, og hadde lyst til å gjøre noe helt annet.

– Jeg snakket med rådgiver, som tipset meg om å søke folkehøgskole. Vi kikket gjennom flere muligheter, men jeg bestemte meg ganske fort for at jeg ville til Haugetun. Jeg har bare hørt positive ting om Fredrikstad, og har også en venn i nærheten. Derfor endte jeg opp med å bare søke denne skolen, forteller hun.

Fra før hadde jeg hørt mye positivt om folkehøgskole. Jeg tenkte det kunne være et fint sted å teste ut en interesse, i et trygt miljø.

Aurora i studio, nærbilde, synger i mikrofon
Aurora har alltid likt å synge, men har holdt det mest for seg selv. På folkehøgskolen var mye av hverdagen i studio, noe hun stortrives med.

Fra jenterommet til scenen

Aurora forteller at hun alltid har likt å synge, og at hun har holdt på med interessen lenge. Likevel er det få som har hørt henne opptre. Det meste har foregått på rommet hjemme.

– Derfor var det også litt skummelt å skulle reise til et nytt sted og synge for og med andre. Jeg bestemte meg for å hoppe i det, sier hun.

På folkehøgskolen har hun fått en helt annen erfaring. Det som før var skummelt, oppleves nå som gøy. Aurora har blitt mye mer komfortabel med å opptre for et publikum.

– Vi er en ganske liten musikklasse, men det er veldig fint. Det blir nesten som en ekstra familie. Til sammen er vi gode på ulike ting, og vi lærer mye av hverandre, forteller hun.

Haugetun Folkehøyskole

Sted: Fredrikstad
Elevplasser: 115
Linjer: 21
Undervisning pr. uke: 29 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Jeg har blitt kastet litt ut i det å skulle synge for andre, men jeg opplever miljøet så trygt at det har bare vært fint.

På folkehøgskolen har hun brukt mye tid på låtskriving, lært mye om sangteknikker og stemmebruk, og hatt mange timer i studio.

– Vi får være med og påvirke innholdet på linja en del selv, ut fra hva vi ønsker å lære. En dag i uka bruker vi i studio.

Overrasket venner

Aurora har opptrådt flere ganger på skolen, og på en familiedag de arrangerte i høst. Nå planlegges en egen turné for klassen.

– Venner hjemme er ganske overrasket over det jeg forteller, og det de har hørt av låter jeg har skrevet her. De hadde omtrent ikke hørt meg synge før, men liker det de har sett nå. Mamma og pappa er også veldig glad for at jeg valgte et pauseår på folkehøgskole, forteller hun.

Hør Aurora på Spotify

– Vi lærer en del om låtskriving i timene, og jeg har skrevet flere tekster og melodier her på skolen. Jeg skriver mest ut fra egne erfaringer og følelser, og jeg skriver alltid på norsk. Helst vil jeg lage noe som andre også kan kjenne seg igjen i.

Selv om det faglige utbyttet er stort, setter Aurora alle størst pris på fellesskapet på skolen. Her har hun fått mange nye venner, på tvers av klassene.

Jeg har møtt mange folk her som jeg kanskje ikke ville gitt en sjanse ellers, siden vi er så forskjellige. Her bor man på skolen, og kan ikke unngå å bli kjent. Da oppdager man også at man kanskje er liker e enn man først trodde, forteller hun.

– Jeg har absolutt funnet det jeg håpet på folkehøgskolen, og tror året kommer til å sitte igjen som noe av det fineste jeg har opplevd. Etter flere år med hjemmeskole har det vært utrolig godt å være sammen med mange andre. Jeg tror også jeg har blitt mer sosial av dette året!

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Det finnes mer enn 800 ulike linjer på de 86 norske folkehøgskolene, og ganske mange av dem er i kategorien musikk. Følg lenken under for å se hele tilbudet. Kanskje finner du en linje som passer for deg?

Finn din folkehøgskole