Andrea var nybegynner i motocross før folkehøgskolen. Nå vil hun bli motorsykkelmekaniker

Andrea Næss Bergum (19) hadde holdt på med motocross i bare ett år da hun søkte om plass på motocross-linja ved Setesdal folkehøgskole. Når har hun kjørt i fire år, og vurderer å bli motorsykkelmekaniker i fremtiden.

Andrea motocross

Andrea vurderte aldri noen andre linjer etter at hun oppdaget motocross. Foto: Kine Kruge

Etter videregående var Andrea både skolelei og usikker på hva hun ville gjøre i fremtiden. Hun hadde gått to år på restaurant- og matfag, og planen var å bli konditor. Hun fant ut at det ikke var noe for henne.

Usikkerhet rundt utdanning ble derfor grunnen til at hun valgte å søke om plass på folkehøgskole. Det tok ikke lang tid før hun visste hvilken linje hun skulle gå.

– Da jeg fikk høre om motocross var det ikke noe spørsmål om å gå noen andre linjer.

motocross-linja ved Setesdal folkehøgskole har de fokus på teknisk trening, alternativ trening, vedlikehold av utstyr og refleksjoner rundt sikkerhet, fair-play og antidoping.

Velkommen på linja uansett ferdighetsnivå

Selv var Andrea nybegynner i sporten, og hadde bare holdt på med motocross i ett år.

Jeg var skikkelig nybegynner, og var veldig usikker når det gjaldt skruing og vedlikehold av sykkelen.

Heldigvis er man like velkommen på linja om man aldri har kjørt før, eller om man har kjørt i ti år. Andrea kan fortelle at skolen tar imot alle uansett hvilket nivå man er på. Hennes råd er å snakke med skolen om man er usikker, eller har spørsmål rundt linja.

– Både rektor på skolen og alle lærerne er kjempehyggelige, og liker å hjelpe.

Les mer om Setesdal folkehøgskole

Andrea fhs

På Setesdal folkehøgskole er man velkommen uansett ferdighetsnivå

Å være jente på en guttedominert linje

Da Andrea startet på skolen var hun spent på om det kom til å være flere jenter på linja, og på skolen generelt.

– Jeg var også spent på om det kom til å være elever som kjørte helt sykt fort, og var mye mer proffe i sporten enn meg.

Heldigvis opplevde Andrea at samholdet på skolen var veldig bra, og at alle kunne snakke med alle. Det første året gikk det fem andre jenter på samme linje, og det gikk veldig greit. Hun følte derimot at det var litt tøffere det andre året, da hun var den eneste jenta i gjengen.

Man må tåle å være med gutta i denne sporten, og det er greit å vite at de kan ha litt brutal humor av og til.

Til tross for at hun var den eneste jenta opplevde hun at guttene var veldig hjelpsomme om det var noe hun trengte hjelp til.

Andrea portrett

Selv om det er et flertall av gutter på linja følte Andrea at det var et godt samhold på skolen.

Mulighet for spesialisering og utforsking av nye aktiviteter

En fordel når man velger en linje viet til en sport eller aktivitet, er at man kan velge å ta valgfag i helt andre ting. På den måten får man spesialisere seg i det man vil, samtidig som man kan teste ut helt nye aktiviteter.

På Setesdal folkehøgskole vil skolen legge opp valgfag etter elevenes ønsker, og dette vil påvirke hvilke valgfag de tilbyr fra år til år. I tillegg til å få holde på med motocross fikk Andrea testet ut både klatring og e-sport på fritiden.

Interessen for motocross har blitt større

Andrea var allerede interessert i sporten da hun begynte på folkehøgskolen, men gjennom året økte engasjementet enda mer.

– Folkehøgskole har økt interessen for sporten, men aller mest ferdighetene mine. Etter hvert som jeg lærte mer om vedlikehold på sykkelen, fant jeg ut at jeg liker å skru.

Andrea på sykkel

Etter årene på folkehøgskole vil Andrea studere for å bli motorsykkelmekaniker.

Nå skal Andrea tilbake på videregående for å gå Teknikk og industriell produksjon. Hun er litt usikker på akkurat hva hun vil studere til å bli videre, men tror valget vil falle på motorsykkelmekaniker.

Hun er derimot helt sikker på er at det er årene på folkehøgskole som har påvirket veivalget hennes.

En gang i fremtiden har jeg lyst til å komme tilbake til folkehøgskolen for å jobbe som lærer. Vi får se hva som skjer.