- Anbefaler folkehøgskole etter fagbrev

Tvillingbroren til Bjørnar begynte på studier etter videregående. Selv hadde han fullført lærlingtid og fagbrev, og startet i jobb. Likevel ønsket han litt studietid hjemmefra, og valgte folkehøgskole. Nå anbefaler han andre å gjøre det samme.

– Man skal uansett jobbe mer eller mindre resten av livet, så ett annerledes år har alle muligheten til å unne seg. Vi tjener nok penger senere, sier Bjørnar Sæten fra Loen.

Med fagbrev som tømrer og i tillegg læretid som betongarbeider, ville han gjøre noe helt annet før han ble for vant til å jobbe. Etter tre år i yrkeslivet søkte han et års permisjon.

– Jeg hadde lyst til å reise litt bort, oppleve noe nytt og få nye venner før jeg begynte å jobbe, forteller han.

Da ei venninne av mora anbefalte folkehøgskole, visste Bjørnar snart hva han skulle gjøre.

bjørnar, nærbilde, topptur, ski, Sogndal folkehøgskule

Bjørnar har alltid likt friluftsliv. Et pauseår på folkehøgskole ble derfor perfekt.

Ski og klatring

– Hjemmefra er jeg vant til høye fjell og klatring. Jeg ville derfor til en folkehøgskole med mye fokus på friluftsliv. Da ble selvfølgelig beliggenhet sentralt i valget av skole.

Det var også viktig for Bjørnar at ikke folkehøgskolen lå så langt hjemmefra. Han er oppvokst på gård, og ville ha muligheten til å reise hjem for å hjelpe til noen helger.

– Da jeg fant linja ski og klatringSogndal folkehøgskule, var jeg ikke i tvil om hvor jeg skulle. Jeg visste det var gode turmuligheter i nærheten, og gledet meg til toppturer med skikjøring, sier han.

Å være litt eldre enn de fleste på folkehøgskolen, var slett ikke noe problem.

– Jeg var 22 år da jeg begynte på folkehøgskolen. Egentlig syntes jeg det bare var kjekt å være litt eldre, og ha litt mer kunnskap jeg kunne dele med de andre i klassen, sier han.

– Det var enkelt å få venner. Man glemmer nok også det med alder etter hvert.

klatring, ute, fjellvegg, Sogndal folkehøgskule

Selv om Bjørnar hadde klatret en del tidligere, lærte han mer teknikk på folkehøgskolen.

Les mer om Sogndal folkehøgskule

Nye venner

For Bjørnar var det å få nye venner et av argumentene for å velge folkehøgskole. Noen som hadde de samme interessene som han selv, og som han senere kanskje kunne dra på tur sammen med.

– Nye venner ble også noe av det aller beste med året! Nå har jeg mange kjente rundt i hele Norge som jeg kan besøke – og som liker mye av det samme som meg, smiler han.

En av guttene i klassen han ble aller best kjent med, kommer fra Alaska. Når koronasituasjonen roer seg litt og det blir enklere å reise igjen, drømmer han om å dra på besøk.

– Selv om denne sommeren var ganske spesiell, var det også litt fint med alle som dro på Norgesferie. Mange ville innom Loen, så jeg har truffet igjen en del av dem jeg fikk sammen med i fjor. Det har vært utrolig kjekt, sier han.

Flere fra folkehøgskolen startet også på studier i Sogndal i høst. Der har han allerede vært på besøk flere ganger.

– Jeg hadde aldri gått i fjellet rundt Sogndal tidligere, men nå har det blitt en greie. Vi fikk mange flotte dager med snø i fjor. Jeg vil nok tilbake og stå mer på ski denne vinteren!

klassebilde, gruppe, snø, vinter, Sogndal folkehøgskule

Bjørnar fikk mange nye venner på folkehøgskolen, og satte aller mest pris på samholdet han opplevde gjennom året.

Les også: – Nå har jeg venner i hele landet

Samhold og unik lærer

Selv om Bjørnar hadde klatret en del tidligere og vært aktiv med friluftsliv, lærte han også mye i løpet av folkehøgskoleåret.

– Jeg lærte spesielt mye om klatring og teknikk. I tillegg hadde jeg matlaging som valgfag. Der lærte vi mye nyttig! Det var gøy å få kombinere ulike interesser jeg har, sier han.

Han kom veldig godt overens med læreren på linja, og de oppdaget felles glede i mat.

– Forrige skoleår hadde lærer Henrik hatt en klasse som bare ville lage taco når de var på tur. Hos oss var vi mange som var interessert i mat. Jeg reiste hjem og hentet hjortekjøtt nok til alle klasseturene våre, forklarer Bjørnar.

– Det var en innertier med både læreren og resten av klassen. Vi koste oss mye sammen på tur, og fikk et godt samhold.

– Året ble kort og godt akkurat som jeg hadde sett for meg!

skitur, pause, sol, utsikt, Sogndal folkehøgskule

Pauseåret på folkehøgskole ble akkurat som Bjørnar drømte om. Nå anbefaler han andre å velge det samme.

Les også: – Lærerne på folkehøgskolen var helt unike. De ga meg lyst til å bli lærer

Anbefaler andre med fagbrev

– Jeg vil absolutt anbefale andre i samme situasjon som meg å velge et år på folkehøgskole, sier Bjørnar.

– Her får du et år fylt med opplevelser knyttet til det du liker. Det er utrolig bra! Selv om det koster litt å gå på folkehøgskole, er alt du får med deg verdt mer.

I høst startet en kompis som var ferdig med fagbrev på folkehøgskole, etter tips fra Bjørnar.

– Vi som velger yrkesfag på videregående har en veldig satt fremtid. Etter fagbrev er det ut i jobb for omtrent resten av livet. Da kan nettopp et slikt avbrekk på folkehøgskole være utrolig positivt, sier han.