Allsidig kulturlinje

Med linja «Route 66» ønsker Grenland folkehøgskole å gi et tilbud til deg som er glad i musikk, men ikke nødvendigvis ønsker å stå på en scene selv. Her vil du få en smakebit av populærkulturforståelse, musikk, film og reiseliv.

– Den nye linja heter «Route 66», og innholdet befinner seg i skjæringspunktet mellom populærkulturforståelse, musikk/film og reiseliv, forteller lærer Rolf Magnus Amundsen.

– Utgangspunktet er USA og all den påvirkning fremveksten av den amerikanske populærkulturen har hatt på Europa. Det meste av musikk, film, tv og ungdomskultur kan spores tilbake til fremveksten av det moderne samfunnet i USA på 1900 tallet. Ved å reise den samme veien som mange gjorde for 50-80 år siden for å søke lykken i vesten, ønsker vi å gi norske ungdommer et innblikk i disse røttene, utdyper han.

Studieturen går naturlignok til USA og den berømte route 66.

– Reisen går fra Chicago og gjennom 2/3 av landet og ender opp i Los Angeles. Herfra vil elevene få oppleve kultur, historie, musikk og filmbransjen på nært hold, forteller Amundsen.

kart

Hit går den planlagte studieturen til linja Route 66.

Les mer om Grenland folkehøgskole

Variert innhold

Undervisningen på folkehøgskolen vil basere seg på forelesninger, workshops og praktisk arbeid knyttet til musikk, film og kulturarbeid.

– Det vil handle om alt fra å spille et instrument i band, lære å skrive sanger, lære å gjøre egne opptak, lære å filme og redigere musikkvideo, kortfilm og dokumentar, sier Amundsen.

musikk

Noe av innholdet på linja vil være å spille og produsere egen musikk. Du trenger likevel ingen spesiell erfaring før du kommer hit som elev.

– Dessuten vil det handle om praktisk PR-arbeid i planlegging og gjennomføring av arrangementer. Vi skal på besøk i studio, dra til større og mindre konsertarenaer, lære om filmmusikk, og samtale om tematikk i filmer og tv-serier, sier han.

– Mulighetene er altså mange! Meningen er at elevene skal få kunnskap og arbeide med alle disse fagfeltene, men elevenes interesse vil også være med på å påvirke hvor mye vi jobber med hvert tema, forklarer Amundsen.

– Som elev vil du ha stor mulighet til å påvirke din egen skolehverdag.

Slik er det å bo på dobbeltrom

Åpen for alle

Du trenger ingen spesiell erfaring for å bli elev på linja.

– Tanken er at dette skal være en linje hvor det holder å være glad i musikk og film. Opplevelsen skal stå i sentrum, sier Amundsen.

– Det vil si at det ikke er en linje for de som ønsker å spesialisere seg innenfor enten musikk, et instrument eller film, fortsetter han.

Linja skal være en lavterskel inngangsport og et år hvor elevene kan oppleve og utforske ulike sider av interessen sin, helt uten konkurranse og press.

route 1

Studieturen til USA og route 66 blir sentral i arbeidet på linja.

– Jeg tror linja passer for deg som synes det er gøy å reise på konserter. Du som liker å følge med på hva som skjer i underholdningsnyhetene, eller du som synger høyt i dusjen, men sjelden for andre, sier Amunsen.

Samtidig legger han til at linja her flere målgrupper.

– Linja passer også for deg som syns det hadde vært kult å jobbe backstage, du som ønsker å planlegge og sette opp en konsert eller festival, eller for deg som syns det hadde vært gøy å lære litt om videoredigering. Kanskje synes du det hadde vært kjempekult å spille i band, men du fant aldri noen å starte opp band sammen med, sier han.

– Da er du velkommen til Grenland!

– Målet mitt for linja er at elevene skal få forståelse for og oppleve alle de ulike sidene av kulturlivet. Fra produksjon og markedsføring, til ferdig produkt, sier Amundsen.

Skolen stiller med det utstyret elevene skulle trenge. Det er også tilgjengelig utenom undervisningstid.

– Dersom elevene eier en gitar, ukulele eller lignende er de velkommen til å ta den med. Men det er ikke noe krav. De kan også få bruk for en datamaskin eller tablet, men ikke noe ekstraordinært utover det ungdommer ofte allerede har, sier Amundsen.

Dette koster et år på folkehøgskole

Relevant erfaring

Linjelærer Amundsen har utdanning både som musiker og lærer, og har jobbet med barn og unge i kulturskolen i Porsgrunn. Tidligere har han også undervist i musikk, sal/scene og historie ved en ungdomsskole.

– Jeg er frilans musiker med kontakter og venner både i rockemiljøet og jazzmiljøet lokalt, forteller Amundsen, som også spiller i mange ulike revy- og teateroppsetninger i Grenlandsområdet.

Amundsen

Linjelærer Rolf MAgnus Amundsen har solid erfaring som vil komme elevene til gode.

– Selv spiller jeg trommer, gitar og piano, og jeg har reiseerfaring fra turné i både USA og Norge, sier Amundsen, som gleder seg til å starte opp den nye linja til høsten.

Plasseringen til Grenland folkehøgskole ser han på som ideell for linja.

– Skolen ligger sentralt på Østlandet, med relativt kort vei til byområder, sier Amundsen, og utdyper videre:

– Det er 4 km til Porsgrunn sentrum som har en levende rockescene og et aktivt teaterliv. Her ligger også kulturhuset Ælvespeilet, hvor mange artister er innom i løpet av et år.

musikk 2

– Skolen ligger også 7 km fra Skien, hvor Ibsenhuset er en stor og viktig kulturarena. Her ligger også det anerkjente musikkstudioet audiopol. Jazz står sterkt i Skien, og mange kjente norske jazzmusikere kommer fra Skien, og har jevnlige konserter i byen, sier han.

– Dessuten ligger Oslo bare 1,5 times kjøretur unna skolen. Hit vil vi vil også reise på konserter og forestillinger.

– Jeg har gode kontakter generelt i kulturmiljøet, som vil være en stor fordel for å kunne hente inn ekstra kompetanse i undervisningen ved behov, avslutter Amundsen.

Elevene digger at jeg har musikk som hobby