- Vi føler oss veldig heldige! Folkehøgskolen er en stor kontrast til det vi opplevde i fjor

Hanna og Alexander stortrives på reiselivslinja på Grenland folkehøgskole. Hverdagen de opplever er en stor kontrast til fjoråret. I høst har de besøkt både Jordan og Amsterdam, og synes det oppleves trygt å reise.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 24.januar 2022

– Jeg flyttet til Oslo i fjor for å studere. Det var tungt å være ny i en by med lockdown og digitale studier, forteller Alexander Stadsvik fra Trondheim.

Flere av vennene hans hadde startet på folkehøgskole, og hverdagen de opplevde fristet. I stedet for undervisning på skjerm, kunne de være fysisk sammen i én stor kohort med over 100 andre elever.

– Jeg bestemte meg derfor for å søke folkehøgskole selv dette året. Det fristet med reiser og kulturmøter, sier han.

Medelev Hanna Grønås fra Karmøy nikker. Hun hadde selv hørt mye positivt om folkehøgskole, og hadde lyst til å gjøre noe annet etter videregående.

– Det jeg leste om de planlagte reisene på linja fristet veldig, sier hun.

gruppebilde, fem jenter. Alle smiler og har armene i været
Folkehøgskoleåret har så langt vært overraskende sosialt. Hanna setter pris på at hele skolen regnes som én stor kohort.

Les også:

Trengte et annerledesår etter strenge koronarestriksjoner

Trygt på reise

Selv med strenge koronarestriksjoner det siste året, var ikke elevene skeptiske til at det skulle bli mulig å reise med folkehøgskolen. De var innstilt på at enkelte reisemål kanskje måtte endres, men trygge på at det ville bli studieturer.

– Egentlig skulle vi vært i Skottland i høst, men på grunn av lokale regler og litt styr rundt hvilke vaksiner mot Covid-19 som var godkjent der, ble det endret til Amsterdam, forteller Hanna.

– Vi i klassen fikk være med på å bestemme reisemålet, i tillegg til at vi kunne komme med innspill til programmet. Det var veldig fint å få være så delaktig i planleggingen.

Grenland Folkehøgskole

Sted: Porsgrunn
Elevplasser: 120
Linjer: 9
Undervisning pr. uke: 28-30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen
to jenter med munnbind, på vei opp trappa inn i et fly. Et annet fly i bakgrunnen.
Elevene opplever at det har vært trygt å reise med folkehøgskolen i høst.

Alexander er aller mest fornøyd med reisen de fikk til Jordan.

– Vi fikk 10 fine dager i Jordan, og føler oss veldig heldige, sier han.

Begge gangene har det opplevdes veldig trygt å reise. Noen steder har vi måttet vise koronapass for å komme inn, og vi måtte teste oss før vi dro. Ellers har det meste vært helt som normalt.

– Vi har en veldig flink lærer. Han har reist masse tidligere, og det er til god hjelp. Han har også mange gode forslag, sier Hanna.

Alexander rir på en kamel, smiler. Flere elever på kameler i bakgrunnen.
Alexander og Hanna ser tilbake på turen til Jordan som en spesiell opplevelse. Besøk og middag hos beduiner i ørkenen er noe de kommer til å huske lenge.

Les også:

Mor: - Opplever at det er tryggere å reise med folkehøgskolen

– Mer sosialt enn jeg så for meg

Begge to fremhever dagene i Jordan som både spennende og spesielle. Her fikk de innblikk i en helt annen kultur.

– Det som gjorde sterkest inntrykk på meg var en middag vi hadde sammen med beduiner i en ørken. Vi lærte blant annet en dans etter måltidet. Det var utrolig gøy, sier Hanna.

– Vi var også på besøk på en skole hvor vi snakket med flere elever. Det ga inntrykk! Senere besøkte vi et marked hvor vi sammen med flere andre malte bilder som skulle auksjoneres bort til inntekt for kreftrammede barn. Det føltes givende å bidra med noe, og at det var en mening bak besøket, sier Alexander.

Ellers beskriver de hverdagen på folkehøgskolen som det aller beste med året. Det har vært mye mer sosialt enn de så for seg – i stor kontrast til livet de har hatt det siste året.

Når jeg får opp minner på Snapchat fra i fjor, ser jeg hvor totalt forskjellig liv vi har nå. Det har rett og slett vært kjempefint så langt! Jeg er veldig fornøyd med å ha valgt folkehøgskole i år. Det har vært mye mer sosialt enn jeg så for meg, sier Alexander.

klemmebilde. 12 jenter klemmer under julelys. utendørs i mørket
Både HAnne og Alexander setter pris på at året har vært så sosialt. De synes hverdagen på folkehøgskolen er det beste med hele året.

– Man er rundt hverandre 24/7 og blir veldig godt kjent. Det oppleves litt intenst i starten, men man blir godt vant til det etter hvert, sier Hanna.

– Det sosiale og hverdagen her på folkehøgskolen er det aller beste så langt. Jeg er veldig takknemlig for alle nye venner jeg har fått.

Nyttig kunnskap

Studieturene er lærerike, og Hanna og Alexander synes de har fått mye ut av de første månedene på skolen.

– Faglig har vi lært mye om hvordan vi planlegger en tur, hvordan vi sørger for å få mest mulig ut av tida underveis og ikke minst gjøre turen best mulig økonomisk, sier Alexander.

Jeg har også lært mye om det å fordøye en reise og alle inntrykkene. Det er ikke noe jeg har tenkt så mye på tidligere, sier Hanna.

reiselivsklassen samlet i Petra, foran isis-tempelet, Petras mest berømte byggverk.
Reiselivsklassen foran «skattkammeret», et av de mest kjente byggverkene i Petra, Jordan.

– Vi har også lært mye sosialt, både på linja og på skolen. Vi har fått nye erfaringer og økt sosial kompetanse, sier Alexander.

Hanna fremhever valgfag som en bra del av timeplanen. Her blir de kjent tvers av linjer, og kan velge mellom mye forskjellig.

– Jeg har for eksempel hatt både gitar, forming, matglede og volleyball. Så det er litt av hvert å velge mellom, sier hun.

– For min del har det vært veldig gøy å prøve nye ting og gå litt ut av komfortsonen. I starten av året var vi for eksempel veldig mange som prøvde å strikke for første gang. Det var uvant, men veldig gøy, sier Alexander.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Nå er det mulig å søke folkehøgskole for neste år! Her kan du lese mer om 86 folkehøgskoler og over 800 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole