- Vi er kjempeheldige! Koronasituasjonen er i seg selv et argument for å velge folkehøgskole

Mens andre ungdommer føler seg alene og isolert med digital undervisning, er årets folkehøgskoleelever heldige. Birte mener det i seg selv er et argument for å velge folkehøgskole akkurat nå.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 7.desember 2020

– Jeg føler vi er i en helt unik situasjon. På folkehøgskolen vår er vi én stor kohort på 120 elever. Vi er vel noen av de eneste ungdommene som kan være sosiale med så mange. Vi er kjempeheldige, sier Birte Deinboll fra Uvdal.

I år er hun elev på linja Global.Safari ved Sunnmøre folkehøgskule i Ulsteinvik. Selv om planlagt tur til Tanzania og Sør-Afrika ble byttet ut med Svalbard på grunn av koronasituasjonen, er hun veldig fornøyd.

– Med klassen gjør vi utrolig mye forskjellig. Siden det blir litt mindre reising enn normalt, har vi fått gjøre litt av det samme som de andre linjene på skolen. Det har for eksempel blitt en del friluftsliv med turer i nærområdet, og vi har prøvd både kajakk, dykking og surfing. En veldig god miks, sier hun.

– Dette er noe helt annet enn stusselig studiestart jeg vet at flere venner har hatt med digital undervisning på høgskoler og universiteter.

Birte, portrett

Birte er veldig glad for at hun valgte folkehøgskole dette året, og synes de er heldige på skolen. Hverdagen skiller seg ut fra det hun hører venner fortelle om fra andre studiesteder.

Les også: 10 spørsmål og 10 svar til deg som vil søke folkehøgskole nå

Behov for pauseår

Birte var aldri i tvil om at hun skulle velge folkehøgskole etter videregående, helt uavhengig av korona. Et pauseår fylt med egne interesser og nye utfordringer har hun sett frem til lenge.

– Jeg har vært med i KFUK/KFUM lenge, så da jeg skulle velge folkehøgskole var det naturlig å se etter en av skolene de eier. Jeg kjenner flere som har gått på Sunnmøre folkehøgskule, som anbefalte skolen varmt. Det gjorde nok at jeg søkte plass akkurat her, forteller hun.

– Det med forventninger til året på forhånd var litt vanskelig. Alle snakker om folkehøgskolen som «det beste året i livet», men hva vil det egentlig si? Jeg var litt nervøs for om det skulle bli for sosialt.

– Heldigvis tok jeg feil der. Settingen her er så avslappet at man kan være seg selv. Vi blir godt kjent siden vi bor sammen. Det blir som å bo med mange venner i et stort kollektiv, smiler hun.

Sammen med venninnen Madeléne har Birte i flere år drevet YouTube-kanalen Jentetips. I år deler hun innhold om hvordan det er å gå på folkehøgskole.

Les også: – Etter flere år med karakterpress, trengte jeg en pustepause på folkehøgskole

Hverdagslivet er best

Før man starter på folkehøgskole kan gjerne studiereiser eller spennende aktiviteter være det man gleder seg aller mest til. Etter å ha startet på folkehøgskolen, setter Birte aller størst pris på hverdagene.

– Jeg koser meg aller mest når vi snakker sammen over en kopp te til kveldsmat, eller finner frem et brettspill. Bare det være sammen og snakke med folk er noe av det jeg liker aller best på folkehøgskolen.

– Vi er jo også veldig heldige i år som kan nettopp det!

I forkant var hun også litt spent på det å skulle dele rom med en annen elev. Det har gått over all forventning.

– Det funker kjempebra å dele rom, mye bedre enn man skulle tro. Det er koselig å ha noen å komme hjem til om kvelden, og vite at det alltid er noen der. Akkurat det å dele rom med en annen er vel neppe noe vi kommer til å oppleve igjen senere, så det er gøy å ha gjort det!

Les også: – Jeg er sikker på at studiehverdagen ble bedre av å gå folkehøgskole først

Musikal med hele skolen

Birte setter stor pris på å være på en annerledes skole, et sted hvor det ikke finnes karakterer eller eksamen. Samtidig har hun lært mye nytt de første månedene på folkehøgskolen.

–  I tillegg til alt jeg har lært av undervisningen på linja, har jeg for eksempel blitt bedre i sjakk, lært meg å strikke og skate. De ulike valgfagene på skolen har gitt meg flere hobbyer som jeg ikke hadde tidligere, sier hun.

– Dessuten har jeg lært mye om hvordan jeg selv er i ulike sosiale situasjoner. Ikke minst har jeg lært hvordan jeg er når jeg ikke må stresse med skolepress.

musikal, Jungelboken, scene, gruppebilde

Hele folkehøgskolen satte opp Jungelboken sammen. Birte synes det var gøy å gjøre noe helt nytt, og ikke minst at det var et samarbeid på tvers av linjer.

Hele folkehøgskolen har akkurat gjennomført årets musikaluke. Her har alle vært involvert i ulike roller i «Jungelboken». Enten de har stått på scenen, vært i bandet, laget kulisser og kostymer eller jobbet med PR.

– Det har vært utrolig gøy å jobbe med et slikt stort prosjekt på tvers av alle linjer på skolen. Det har gjort at vi har blitt enda bedre kjent, sier Birte.

Selv var hun ganske nervøs før audition, men mener miljøet på folkehøgskolen har gjort at hun turte mer enn hun ellers ville gjort.

– Vanligvis ville jeg ikke turt å gå på en slik audition, men her foregikk det i en veldig trygg setting. Jeg endte opp med rollen som ulv, og hadde både replikker og en solosang i forestillingen. Det var utrolig gøy, smiler hun.

– Jeg var langt fra den eneste på skolen som dette var nytt for. Likevel fikk alle delta. Det var veldig fint å gjennomføre et slikt prosjekt sammen alle sammen!