Guri Melby: - Oppfordrer flere til å vurdere folkehøgskole til høsten

Mens mange studenter opplever digital undervisning og hjemmeoppgaver nå, er hverdagen nokså normal på folkehøgskolene. Her kan du være sosial med medelever, undervisningen foregår som vanlig, og på kveldstid kan du bruke både treningsrom og fellesrom sammen med andre elever.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 25.januar 2021

Folkehøgskolene er opptatt av smittevern, og i samarbeid med lokale helsemyndigheter i sine hjemkommuner har de gode planer og tiltak. Det gjør at alle som er på folkehøgskolen opplever hverdagen som nokså normal. Siden folkehøgskoleelever bor på skolen, har de muligheten til å være sosiale med medelever også utenom undervisningstid. Etter de første ukene på skolen regnes alle elevene som én kohort.

– Som kunnskapsminister vil jeg oppfordre flere til å vurdere folkehøgskole til neste høst. Godt samarbeid med lokale helsemyndigheter gjør at folkehøgskolene kan drive nesten som normalt selv under pandemien, sier Guri Melby.

– Folkehøgskolene byr på et unikt sosialt fellesskap, hvor du får anledning til å fordype deg i dine interesser, og få nye venner for livet, fra hele landet, sier Melby.

Årets folkehøgskoleelever opplever de er heldige. Som et av få steder akkurat nå lever de nokså normalt.

Guri Melby, portrett

Kunnskapsminister Guri Melby oppfordrer flere til å vurdere folkehøgskole til høsten. Foto Liv Aarberg

Les også: – Vi er kjempeheldige! Koronasituasjonen er i seg selv et argument for å velge folkehøgskole

Lønner seg å søke nå

Folkehøgskolene har allerede mottatt over 8700 søknader for neste skoleår. Skolene har ingen søknadsfrist, men opptaket starter 15. november. Det betyr at det lønner seg å søke nå dersom det er en spesiell linje eller skole du ønsker plass på.

Oversikt over linjene med flest søknader så langt ser du her.

– Folkehøgskolene har en lang tradisjon i Norge. De har vært en grunnstein i vår demokratiske utvikling. Regjeringen har satset på å utvikle folkehøgskolene, og har siden 2014 godkjent hele seks nye folkehøgskoler, fra Svalbard i nord til Mandal i sør, sier Melby.

Til høsten åpner også to helt nye folkehøgskoler: Sjøholt og Stord.

– Pandemien har vært veldig tøff for mange unge. Flere opplever ensomhet fordi de ikke kan være sosiale på samme måte som før. For mange vil derfor et folkehøgskoleår være midt i blinken. Og ikke minst: Folkehøgskolen har vennskapsgaranti, sier Melby.

Evje folkehøgskole er en av folkehøgskolene med 16-årsgrense. Bilde: Victoria Moldestad

Akkurat nå er folkehøgskole stedet du kan være mest sosial. Foto: Victoria Moldestad