Konstruktivt møte med samferdselsministeren

Da Miljø & Bærekraft-linja på Bømlo folkehøgskule skulle planlegge studieturen sin med tog i Norge, opplevde de det både dyrt og tungvint. Å fly er både enklere og billigere. Det vil de gjøre noe med – og tok kontakt med samferdselsministeren.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 17.mars 2021

– Egentlig skulle vi vært på Interrail i Europa i vår, men på grunn av korona ble det en innenlandsreise i stedet. Da vi startet planleggingen oppdaget vi hvor vanskelig og lite tilrettelagt det er for folk å velge miljøvennlige togreiser fremfor å fly i Norge, forteller Maria Prytz Fremnes.

Sammen med resten av elevene på Bømlo folkehøgskule har de erfart det samme når de skal reise hjem på ferier. Økonomisk lønner det seg sjelden å ta toget.

Vi satte oss derfor et mål om å bruke linjeturen vår til å påvirke, slik at det kan bli billigere, enklere og mer tidseffektivt for alle, spesielt unge, å reise med tog fremover. Derfor tok vi kontakt med Knut Arild Hareide, med suksess, fortsetter hun.

Opprop for satsing på jernbanen

Klassen gikk grundig til verks, og før de kontaktet samferdselsministeren gjennomførte de en undersøkelse på skolen. Der oppga nesten 70 prosent at de valgte fly ved hjemreiser fra skolen. Først og fremst fordi det er det enkleste, raskeste og billigste alternativet.

– I dag må man strekke seg langt for å velge tog fremfor fly, og dette gjør det vanskelig for folk å reise miljøvennlig. Togbillettene er generelt veldig dyre, og overhodet ikke konkurransedyktig med flybillettene i landet. Prisene er veldig ustabile, fordi det nærmest er som et lotteri hvem som får de billige billettene. I tillegg er det vanskelig for folk å vite hva som lønner seg å kjøpe, sier Maria.

For oss er det også synd at studentbillettene, som burde vært billige, ofte koster mye mer enn minipris-billetter. Vi frustrerer oss over at dette ikke blir gjort noe med, selv når dette er et av de mest effektive tiltakene for å få folk til å reise mer miljøvennlig.

Sammen lagde klassen et opprop for mer satsing på jernbanen i Norge. På kort tid har de samlet nærmere 1200 underskrifter.

Oppropet klassen har satt i gang er snart signer av 1200 personer.

Les også:

- Lærerne på folkehøgskolen er veldig støttende. De motiverer oss til å følge opp bærekraftsplaner

Godt møte på Skype

Samferdselsminister Knut Arild Hareide satte pris på henvendelsen fra folkehøgskoleelevene, og de fikk avtalt et møtepunkt. Koronarestriksjoner gjorde at avtalen med klassen ble på Skype.

– Vi satte veldig stor pris på at Hareide ønsket å møte oss. Han er som politikere flest og liker å snakke, så vi måtte bryte inn et par ganger i starten for å kunne stille de spørsmålene vi ønsket. Alt i alt ble det et konstruktivt og hyggelig møte, forteller Maria.

Det viktigste for klassen å lufte var ønsket om at regjeringen skal prioritere mer penger til jernbane i Norge. De opplevde enighet med ministeren om at det er et viktig område, men syntes kanskje han fokuserte vel mye på el-biler.

Selv om møtet måtte bli digitalt, synes klassen de fikk en god prat med samferdselsminister Knut Arild Hareide.

– Hareide mener jernbanen skal supplere veien, mens vi tenker motsatt, med bakgrunn i at det finnes en rekke andre miljøutfordringer knyttet til bilvei i tillegg til klimagassutslippene.

Elevene presenterte forslaget sitt om en nasjonal Interrail-billett som vil kunne gjøre det enklere å reise med tog i Norge. På den måten mener de en miljøvennlig reise blir både billigere og mer tilgjengelig for alle.

Vi følte oss veldig hørt når vi kom med forslaget om en nasjonal Interrail-billett. Dette hadde han ikke tenkt på før, men skulle ta det med seg videre og jobbe for det fremover.

– Forhåpentligvis blir det med i den nye nasjonale transportplanen som kommer i vår. Vi ble dessuten positivt overrasket da Hareide fortalte at han selv har benyttet seg av tog når han reiser innenlands i Norge, sier Maria.

Bredt fokus på bærekraft

Det er ikke bare jernbane og miljøvennlige reiser bærekrafts-linja engasjerer seg i. Gjennom skoleåret har de hatt et variert fokus på bærekraft. De har laget egne hudpleieprodukter, duftlys, håndsåper, bivoksark, vaskemiddel og saft. Dessuten har de vært med på å klippe en sau, karde ull, spinne garn – og strikket eget sitteunderlag av dette. I nærområdet har de plukket søppel og besøkt en vindmøllepark, i tillegg til å prøve ut dumpster diving.

– For oss har det også vært viktig å bevisstgjøre de andre elevene på skolen om bærekraft og vi har derfor arrangert alt fra strømsparingskonkurranse, klesbyttekveld og vegansk uke. Vi har også lært mye om ulike emner som sirkulærøkonomi, klesindustrien, forbruksmønstre, fornybar energi, plast i havet og matproduksjon, gjennom foredrag av besøkende og hverandre, forteller Maria.

Bømlo folkehøgskule

Sted: Bømlo
Elevplasser: 90
Linjer: 10
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Alt i alt har året vært utrolig variert, spennende og ekstremt lærerikt.

– Først av alt har vi lært at det nødvendigvis ikke er så vanskelig å gjøre ting selv! Vi har for eksempel lappet sykkeldekk, reparert klær og laget en rekke forbruksvarer på egenhånd. Vi har vært innom mange viktige temaer innenfor bærekraft, og lært hvordan vi kan nå ut for å være med å påvirke i en mer bærekraftig retning.

Interessert i å lese mer om skolen?

Sjekk ut Bømlo folkehøgskule