Knallstart for ny folkehøgskole på Stord

Søknadene strømmer inn til det nyeste tilskuddet til folkehøgskolefamilien. Rektor jubler over den gode mottakelsen Stord folkehøgskule har fått og lover at elevene skal få lov til å prege den nye skolen.

Tekst: Astrid Fuhr, sist oppdatert: 3. mai 2021

Den nytilsatte rektoren på Stord folkehøgskule, Torunn Laurhammer, gleder seg til stort til å ta imot elevene om knappe fire måneder.

-Det er veldig spennende å være med på å starte opp noe helt nytt, jeg gleder meg veldig til vi er i gang i august, sier hun.

Den nytilsatte rektoren Torunn Laurhammer gleder seg til å ta imot elevene på første skoledag 21. august.

Søknadene strømmer inn

Skolen har plass til 125 elever på internatet. Målet for det første året var å få 90 elever.

-Vi har fått en start vi virkelig ikke hadde turt å håpe på. Vi har mer enn 90 elever nå. Flere av linjene er allerede fulle og har venteliste. Det kommer søkere jevnt og trutt, det er helt fantastisk. Det er tydelig at vi har truffet veldig bra med linjetilbudet på skolen, sier Laurhammer.

Midt i smørøyet på Stord

Skolen ligger meget sentralt plassert til midt i Leirvik sentrum.

– Elevene på Stord folkehøgskule vil ha tilgang til alt av tilbud rett utenfor skoledøra. Sjøen, fjell, turløper, badestrender, kulturtilbud, kafeer og restauranter. Alt er i nærheten, forteller Torunn Laurhammer. -Det vil bli så enkelt for elevene å delta i nærmiljøet.

Klasserommene på den nye folkehøgskolen begynner å ta form.

Tidligere hotell

Elevene på Stord folkehøgskule kommer til å bo godt. Skolen flytter nemlig inn i et tidligere hotell i Leirvik sentrum. Hotellet har gode fasiliteter til undervisning. I tillegg vil elevene bo på hotellrom og kunne nyte godt av hotellets kjøkken.

Ombyggingen av hotellet til folkehøgskole er i full gang. Skolens egen arkitekt tilrettelegger for god skoledrift samtidig som særtrekkene ved det tradisjonsrike hotellet beholdes.

-Det kommer til å bli en blanding av nytt og moderne, og et litt tradisjonsrikt hotell, sier Torunn.

– Det er så gøy å følge med på utviklingen dag for dag. Nå begynner klasserommene å ta form og det blir så bra.

Bilde av bar, spisesal og hotellrom.

Elevene gleder seg

To av elevene som skal begynne på Stord folkehøgskule til høsten er Cheyenne Marie Rørvik fra Kvinnherad og Robin Sommer fra Sandefjord. Begge skal begynne på politi og vekterlinja, og har som mål å komme inn på Politihøgskolen neste år.

– Jeg har fått et veldig positivt inntrykk av skolen, og har allerede vært der borte og sett så langt som de har kommet i byggeprosessen. Planene for året høres bra ut, og jeg gleder meg veldig til høsten, sier Robin.

– Jeg gleder meg også veldig mye! Både til å bli kjent med elevene, de ansatte, men også til undervisning. Det blir spennende å lære mer om både politiyrket og vekteryrket, sier Cheyenne.

Hun hadde tenkt på folkehøgskole lenge, men syntes interessante linjer lå litt for langt hjemmefra. Da Stord folkehøgskule dukket opp som en mulighet kunne hun ikke la være å søke.

– Drømmen er å bli politi, og jeg ser at det er mange gode muligheter for å gjøre meg klar til videre studier med denne linja.

Cheyenne Marie Rørvik gleder seg til å begynne på den nye folkehøgskolen til høsten, og tror linja hun har valgt kan hjelpe henne inn på Politihøgskolen senere.

Elevene skal få prege skolen

-Jeg gleder meg aller mest til å ta imot elevene slik at vi får satt alle ideene våre ut i livet. Det første elevkullet her på skolen får mulighet til å sette sitt preg på skolen sammen med oss staben. Vi har så lyst til å ha med oss elevene i den prosessen, sier rektoren.

I tillegg til elever er det mye annet som må være på plass når man starter en folkehøgskole. I hele vår har Laurhammer lest mange jobbsøknader og gjennomført utallige jobbintervju.

-Vi har ansatt 20 medarbeidere nå og dette blir veldig bra. Nå har vi fullt fokus på få på plass system og rutiner, forklarer rektoren.

Om bare fire måneder åpner den nye skolen dørene.

-Vi holder på å planlegge tidenes åpningsfest og velkomst av elevene i august, forteller Torunn.

Stord Folkehøgskule

Sted: Stord
Elevplasser: 125
Linjer: 9
Undervisning pr. uke: 32 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Les også:

Guri Melby: - Oppfordrer flere til å vurdere folkehøgskole til høsten

Gleder seg til skolestart

-Jeg gleder meg til å drive skole og til å bli kjent med elevene, se at de trives, har det bra og får gode opplevelser, forteller den nyansatte rektoren.

Den nye frilynte skolen på Stord har en allsidig profil med et variert linjetilbud. Skolen tilbyr tilbyr linjer innen idrett og friluftsliv for alle nivå, film og TV, e-sport og gaming, politi og vektar, entreprenørskap og motocross.

Innenfor valgfag har skolen også et bredt tilbud med alt fra sport, kreative fag til dykking og escape room.

Frister det med et år på Stord folkehøgskule?

Det er ikke for sent å søke!

Se skolens ledige plasser her