- Jeg tror altfor få vet at man kan gå et halvt år på folkehøgskole

Studiet Kristine hadde begynt på var altfor teoretisk for henne, og hun angret på at hun ikke hadde unt seg en pause etter videregående. Muligheten med halvtårskurs på folkehøgskole var helt perfekt.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 24.september 2020

– Jeg hadde gått halvannet år på en bachelor i kunsthistorie i Oslo, men innså at det ikke var dette jeg skulle fortsette med. Studiet var altfor teoretisk for meg, og ikke slik jeg hadde sett for meg på forhånd, sier Kristine Strande fra Toten.

– Det er virkelig noe helt annet å studere enn å gå på videregående. Da kan man heller ikke forvente å vite akkurat hva man går til før man har testet. Heldigvis er det lov å velge feil.

Kristine googlet etter muligheter for det neste halve året. Hun ville gjøre noe fornuftig i vårsemesteret, og komme seg bort fra storbylivet i Oslo. Litt tilfeldig oppdaget hun halvtårskurs på folkehøgskole.

– Broren min hadde gått på folkehøgskole et par år tidligere. Det han hadde fortalt om fristet, men jeg fikk meg aldri til å søke selv etter videregående. Da jeg oppdaget muligheten med å gå et halvt år, tenkte jeg at det måtte være perfekt, forteller hun.

Kristine, portrett, fjellet

Etter å ha startet på et studie som var altfor teoritungt, var Kristine veldig glad for å oppdage muligheten til å gå et halvt år på folkehøgskole.

Tatt godt imot

Som tenkt, så gjort. Kristine så gjennom de ulike tilbudene med halvtårskurs på folkehogskole.no, og landet på linja Idrett Friluftsliv Allround ved Høgtun folkehøgskole.

– Jeg leste mye om en aktiv hverdag, og følte det var akkurat det jeg trengte etter stillesittende studier. Det fristet at linja var såpass variert. Dessuten hadde jeg veldig lyst til å prøve topptur og randonee.

Hun likte ordningen med at elevene på halvtårskurs kom inn i allerede eksisterende klasser, men at de møtte opp på skolen en dag før de andre for å bli kjent på området.

– Jeg var ganske spent da jeg reiste dit i januar. Ville det gå bra å komme inn i en klasse som allerede kjente hverandre godt, sier Kristine.

– Det viste seg heldigvis å være null problem. Både klassen og resten av skolen var veldig inkluderende. Vi var seks-sju elever som kom for å gå et halvt år på folkehøgskolen, og vi ble tatt utrolig godt imot.

At Kristine var to år eldre enn de som hadde startet på folkehøgskolen rett etter videregående, gjorde heller ingenting.

– Jeg skilte meg absolutt ikke ut selv om jeg var litt eldre enn de fleste. Det var flere der som hadde gjort noe annet først, og det var ingen som brydde seg om alder, forteller hun.

bål, kristine og to medelever

Kristine ble tatt godt imot. Det var ikke noe problem å starte på folkehøgskolen et halvt år etter de andre.

Se alle mulighetene for halvtårskurs på folkehøgskole

Aktivt halvt år på folkehøgskole

Ukene på folkehøgskole var veldig aktive. Linja til Kristine var på mange turer, både med fjellsko og på ski. I tillegg trente de alt fra fotball og innebandy, til bowling og styrketrening.

– Vi gjorde rett og slett alt, sier Kristine.

– Det halve året på folkehøgskole ble faktisk enda bedre enn jeg hadde håpet på!

Valgfaget topptur falt også i smak, og randonee har blitt en hobby hun liker godt.

topptur, ski, skyfri himmel

Valgfaget topptur ble en favoritt!

– Man får absolutt folkehøgskolefølelsen også på et halvt år. Jeg var litt nervøs for å komme inn i gjengen. Det var i boks på to dager, smiler hun.

– Egentlig tror jeg man makser oppholdet når man bare har et halvt år. Jeg brukte alle muligheter til å gjøre det beste ut av dagen. Da får du mye ut av fem måneder!

Les også: Begynn på folkehøgskole i januar!

Hjelp til veien videre

Kristine opplevde også lærerne på skolen som gode å snakke med. Hun fikk råd og tips om veien videre, når hun selv ønsket det.

– Jeg tror nok at jeg trengte litt ekstra tid for å finne ut hva som er riktig for meg. Samtidig lærte jeg mer om meg selv de månedene på folkehøgskolen enn på 1,5 år som student i Oslo, forteller hun.

– Jeg er utrolig glad for at det finnes muligheter for å gå et halvt år på folkehøgskole. Det hjalp meg veldig!

ski, slalåmbakke, hendene i været

Et halvt år på folkehøgskole hjalp Kristine til å finne sin vei videre.

I dag er Kristine i gang med sitt andre år på en bachelor i idrett og helse i Sogndal. Her trives hun utrolig godt. Studiet er praktisk, hun har en aktiv hverdag på et mindre sted. Akkurat som på folkehøgskolen.

– Folkehøgskolen hjalp meg til å finne min retning. Jeg synes det er viktig at folk vet at det ikke er for sent å tenke på folkehøgskole selv om du har begynt å studere. Kanskje kan en pause være akkurat det du trenger?

– Man må prøve litt forskjellig for å finne ut hva man liker. Det er ikke noe nederlag å velge feil, det lærer du av! Jeg tror det var sunt for meg å velge feil først. Det gjør meg tryggere på at jeg har valgt riktig retning nå.