Folkehøgskole reddet personlig trener Malin fra en psykisk smell og ga henne drømmejobben

For Malin (21) var egen læring utgangspunktet for personlig trener-utdanningen på folkehøgskole. I dag er hun storfornøyd med å ha kapret jobb som personlig trener og senterleder på treningssenter.

Tekst: Marta Ravnsborg, sist oppdatert: 6. juli 2020

Malin hadde et tøft siste år på videregående. Hun la mye press på seg selv, og hadde et typisk flink pike-syndrom. Follo folkehøgskole fikk henne ut av dette mønsteret, og har på mange måter reddet henne fra å gå på en psykisk smell.

– Jeg valgte folkehøgskole fordi jeg trengte en pause. Jeg søkte på nettet etter skoler som hadde treningslinjer, og Follo hadde et tilbud jeg likte.

At Follo folkehøgskole også tilbyr linjer innen dans og musikk var et stort pluss. Malin gikk på danselinja på videregående, og det ga henne mulighet til å ha det som valgfag.

Portett Malin

Malin Moe gikk personlig trener-linja på Follo folkehøgskole

Stor bredde i treningsformer

Follo var det stor variasjon i ulike fag og treningsmetoder. Linjen kunne tilby blant annet pilates, yoga, styrketrening, kondisjonstrening, dans, kickboksing, styrkedans, massasje og mer.

– Det store spekteret gjorde det hele utrolig gøy og lærerikt. Lærerne gjorde opplevelsen ti ganger bedre ved å være så gode, forståelsesfulle og dyktige i fagene sine.

Malin på jobb

Malin jobber som personlig trener og senterleder på treningssenter

Malin forteller om fordelene ved å velge personlig trener-utdanningen på folkehøgskole, sammenlignet med andre utdanningsinstitusjoner.

– Det er et mye bredere spekter av fag, opplevelser, studieturer og valgfag. Og ikke minst venner for livet!

Mye sosial hygge og tettere bånd med medelever og lærere har vært av stor betydning. Selv om Malin anser seg selv å være en motivert sjel, kan hun fortelle at motivasjonen har nådd nye høyder takket være fantastiske lærere.

Mulighet for personlig trener-sertifisering

Follo folkehøgskole samarbeider med Norges idrettsakademi. Som elev ved PT-linja får man dermed tilbud om å ta et tilleggskurs for å ta Personlig trener-eksamen. Fullført eksamen gir deg sertifisering som personlig trener gjennom Europe Active & Europe Register of Exercise Professionals. Det gjør at du kan søke jobb som personlig trener rett etter skoleåret.

Står på henda

Trening gir Malin mye mestringsfølelse, god selvtillit og mye glede

Da Malin bestemte seg for PT-linja var planen å lære seg mer om trening og kosthold for egen interesse. Trening har alltid har vært en stor del av livet hennes. Hun har holdt på med fysisk aktivitet i ulike former siden hun var liten, blant annet turning, fotball, cheerleading og dans.

– Trening og fysisk aktivitet har gitt meg mestringsfølelse, god selvtillit og mye glede.

Hvilken treningsform hun liker aller best varierer mye etter humør, livssituasjon og sesong. Styrketrening står alltid på planen uavhengig av andre faktorer.

Les mer om Follo folkehøgskole!

Fikk jobbtilbud som personlig trener og senterleder

Å jobbe som personlig trener etter endt utdanning var ikke en del av Malin sin plan. Hun valgte allikevel å søke på en ledig stilling for å se hvordan mulighetene for å få seg jobb så ut. Samme dag som hun sendte søknaden ble hun ringt opp av treningssenteret. Malin fikk tilbud om jobb som både personlig trener og senterleder.

– Jeg har vel alltid tenkt at jeg ville ende opp med noe slikt, ettersom jeg alltid har likt lederrollen og liker å ha mye ansvar. Jeg hadde allikevel ikke sett for meg at det ville skje så raskt. Spesielt ikke uten at jeg i det hele tatt måte søke på stillingen som senterleder, sier Malin.

Drømmejobben til Malin er å jobbe innen helse, kost og trening, og det å hjelpe andre mennesker. Etter å ha jobbet som PT i snart to år, kan Malin fortelle at hun har et helt annet perspektiv på jobben hun har nå.

– Jeg kunne aldri forutsett hvor mye det gir meg å hjelpe mennesker på den måten, og hvor mange fantastisk relasjoner jeg har fått med kunder!

Les også: Årsstudium eller folkehøgskole?

Motivert for læring

Malin er fornøyd med at året på folkehøgskole har gitt henne mange gode vennskap, fine opplevelser og ikke minst drømmejobben – hvor hun også møtte kjæresten sin! Men hun påpeker at hun slettes ikke ferdig med å lære, og hun har allerede fylt på med masse kompetanse etter året på folkehøgskole.

Malin med venner

Mye sosial hygge og tettere bånd med medelever og lærere har vært viktig for Malin

– Jeg har hittil tatt videreutdanninger som blant annet kostholdsveileder, Functional Fitness Trainer, fordypning i anatomi og fysiologi, online trener-kurs og Nutrition Coaching.

I tillegg til å være personlig trener, beskriver Malin seg selv som en kreativ sjel som liker å ta bilder, skrive og interesserer seg for markedsføring. På Instagramkontoen sin, @nptmalinmoe, deler hun mye av sin hverdag, jobb, mat og oppskrifter, trening og inspirerer andre til en fysisk livsstil.