Arkitektstudent: - Folkehøgskoleåret hjalp meg inn på studiet

Victoria Westgaard ønsket egentlig å studere rett etter videregående, men kom ikke inn på arkitektstudier. I dag er hun takknemlig for at det heller ble folkehøgskole først.

Tekst: Marit Asheim, sist oppdatert: 29.oktober 2019

– For meg var folkehøgskole en reserveløsning. Jeg søkte ulike arkitektstudier, men kom ikke gjennom opptaksprøven. Samtidig kjente jeg på at jeg var sliten etter videregående og at jeg ikke ville jobbe et år, forteller Victoria Westgaard fra Sarpsborg.

Hun lette litt på nett og oppdaget linjen design og arkitektur ved Åsane folkehøgskole. Da hun så at læreren hadde studert ved Arkitektskolen i Aarhus, skolen hun selv drømte om å komme inn på, ble valget enkelt.

– Jeg søkte og kom inn. Allerede én uke etter skolestart visste jeg at valget om å gå på folkehøgskole var helt perfekt!

Victoria Westgaard portrett Åsane folkehøgskole

Arkitektstudent Victoria Westgaard takker folkehøgskolen for at hun kom inn på drømmestudiet.

Les mer om Åsane folkehøgskole

Mer kreativ

Overgangen fra videregående til folkehøgskole var ganske stor, på en positiv måte. Uten karakterer eller prestasjonskrav ble det enklere å utfolde seg kreativt.

– Noe av det aller beste med folkehøgskolen var friheten vi fikk. I starten av året var det mange faste temaer og teknikker som alle i klassen skulle gjennom, men etter hvert fikk vi muligheten til å velge mer selv. Flere av elevene var interessert i tegning og maling, mens jeg ville fokusere på arkitektur. Læreren la opp til en mellomting slik at alle fikk noe de ønsket i timene, forteller Victoria.

Etter jul fikk hun også bruke undervisningen til å forberede seg på opptaksprøver.

– Jeg fikk mye veiledning av læreren underveis. Det at vi ikke hadde karakterer gjorde nok at jeg senket skuldrene en del. Jeg var låst i veldig faste rammer fra videregående, og klarte ikke tenke kreativt eller utenfor boksen, sier hun.

Etter noen måneder på folkehøgskolen var tankesettet endret.

– Friheten vi hadde på folkehøgskolen gjorde at jeg ikke lenger var redd for å gjøre feil. I tillegg hadde jeg fått mange nye inntrykk. Både av medelever, bygg vi hadde studert, og metoder vi lærte i timene. Det gjorde meg mye bedre rustet for å klare nye opptaksprøver til arkitektstudiet, smiler Victoria.

tegning Victoria Westgaard Åsane folkehøgskole

Victoria har blitt mer kreativ av et år på folkehøgskole.

Les også: – Det er lett å velge feil studier. For meg ble folkehøgskolen avgjørende

Veiledning gjennom opptaksprøve

Underveis i skoleåret ble opptaksprøven til Aarhus tilgjengelig på nett. Victoria startet forberedelser, og fikk mye støtte og veiledning underveis. Oppgaven var relativt åpen.

– Prøven bestod i å tegne en passasje med sju bilder. Den var veldig enkelt utformet, men samtidig nokså vid. Du måtte tolke en del selv og ta flere valg. Da var det godt å ha en lærer å sparre med, sier hun.

For der hun et år tidligere ikke klarte løse oppgaven på egenhånd, sto hun nå mye sterkere.

– Kreativiteten jeg har i dag hadde jeg ikke på videregående. Jeg var vant til at det var én fasit. Å tolke noe kreativt var vanskelig, forteller Victoria.

– Læreren min på folkehøgskolen var opptatt av å inspirere meg, ikke legge føringer for meg. Det var definitivt et stort pluss.

Victoria kom gjennom opptaksprøven, og ble invitert til Aarhus for del to. Også den besto hun med glans.

– Folkehøgskolen var definitivt avgjørende for at jeg kom inn på arkitektstudiet, smiler hun.

arkitektur linje Åsane folkehøgskole Bergen

– Flere konkrete metoder vi jobbet med på folkehøgskolen er nyttig å ha med seg inn i arkitektstudiet, sier Victoria.

Les også: – Fikk en helt ny læringsglede på folkehøgskolen

Nyttig erfaring

I dag er Victoria en av 110 arkitektstudenter på førsteåret i Aarhus. De første månedene av studiet har hun flere ganger opplevd nytte av det hun lærte på folkehøgskolen i Bergen.

– Det at jeg fikk utviklet kreativiteten min, og lærte meg å tenke utenfor boksen har hjulpet meg mye. Samtidig opplever jeg at flere konkrete metoder vi jobbet med på folkehøgskolen, som for eksempel 3D-modellering, er nyttig å ha med seg inn i studiet, sier hun.

arkitektur oppgave Åsane folkehøgskole

For Victoria ble også året mer enn en bekreftelse på videre yrkesvalg.

– På mange måter var folkehøgskoleåret utfordrende. Det å bo tett sammen med mange andre gjorde at jeg lærte mye om meg selv. Jeg har sett at jeg kan ta ansvar i en gruppe, og lært om hvordan jeg forholder meg til mennesker med ulike behov, sier hun.

– Det har jeg også nytte av som student!

Terskelen for å reise alene til Aarhus ble i tillegg lavere etter å ha bodd hjemmefra et år.

– For meg ble det enklere å reise alene til Aarhus etter å ha vært på folkehøgskole et år. Jeg har sett at jeg klart meg fint på et nytt sted før, uten å kjenne noen. Da er det ikke lenger like skummelt å gjøre det en gang til, sier hun.

Omsorgen hun møtte på folkehøgskolen har også satt spor.

– Flere ganger etter at folkehøgskoleåret var over har jeg hatt kontakt med læreren min. Hun har vært spent på hvordan opptaksprøven gikk, og hvordan jeg har det her nede. Jeg føler virkelig at de bryr seg om meg!