De beste tipsene for å handle brukt utstyr til folkehøgskolen

Skal du starte på folkehøgskole til høsten har du kanskje oppdaget at du trenger noe nytt utstyr? Elever på Lofoten folkehøgskole oppfordrer deg til å handle det du kan brukt. Her deler de sine beste tips for å finne skatter.

– Jeg kjøpte mye brukt før jeg begynte på folkehøgskolen. Både vintersko, tursekk på 75 liter, gore-tex-jakke og et skateboard. Det siste har jeg brukt mye som transportmiddel til butikken for eksempel, sier Veslemøy Mantor fra Oslo.

– Veldig mye av det man trenger som utstyr er det mulig å få tak i brukt. Dersom man ikke har det fra før selvfølgelig.

Veslemøy Mantor

Selv hadde Veslemøy med seg noen godt brukte fjellsko til skolen. I starten var hun usikker på om hun kanskje burde investert i noen nye, men nå er hun stolt over å ha tatt vare på paret i snart åtte år. Utstyr blir ikke dårligere over tid.

– Hvis jeg ser en guide eller en lærer i helt nytt utstyr blir jeg fort litt skeptisk. Har vedkommende erfaring? Det skal synes at du har vært på tur før! En boblejakke med gaffateip eller bruksmerker er mye bedre enn en uten, sier hun.

Les også: Green Friday med bruktmarked

Let i boden

– Før du handler noe som helst er det et godt tips å lete i boden eller på loftet hjemme. Foreldre eller besteforeldre har gjerne noe utstyr liggende, sier Tone Hilmen fra Drøbak.

Selv er hun strålende fornøyd med morens fjellski kjøpt i 1994.

– De er kanskje litt tyngre enn splitter nye ski, men funker likevel sykt bra. Det er helt sikkert mange andre foreldre som har mye liggende de ikke bruker selv.

Tone Hilmen

Lofoten folkehøgskole opprettet også en egen Facebookgruppe på våren, hvor nye elever kunne handle brukt utstyr av de som snart skulle slutte på skolen.

– For mange er det langt å reise hjemmefra til Lofoten, og det er vanskelig å dra på for mye bagasje. Derfor er det genialt med ting du kan kjøpe som allerede er på skolen. Mange kjøpte for eksempel dyner og puter av de som gikk her i fjor, sier Veslemøy.

– Det kan være et godt tips å spørre om også skolen din har en slik gruppe.

Her er jentenes beste tipse for å finne brukt utstyr:

1) Finn.no og Tise

Her kan du enkelt søke etter tingene du trenger, lagre søk og annonser du er interessert i. Det er også lett å finne ting som er lagt ut i nærheten av der du bor.

2) Lokale grupper for kjøp og salg på Facebook

Folk legger ut mye fint og brukt til salgs på Facebook. Let opp en gruppe i nærheten av der du bor, eller der du skal starte på folkehøgskole. Her kan du også finne julepynt eller interiør til å pynte på rommet ditt. Noe gis til og med bort gratis.

3) Salgsgrupper for ulikt utstyr

Det finnes ulike grupper på Facebook hvor folk selger veldig spesifikt utstyr. For eksempel Kjøp og salg av klatreutstyr eller surfebrett. Her kan du finne mye bra!

4) Bruktmarked eller loppemarked

Søk etter bruktmarked eller loppemarkeder i nærheten av der du bor.

5) Let i boden, på loftet eller i kjelleren

Mange foreldre eller besteforeldre kan ha lite brukt utstyr liggende. Passer dette deg er det ypperlig å låne eller arve! Spør gjerne andre slektninger og venner også. Kanskje kjenner du noen andre som har gått på folkehøgskole, og som har noe utstyr å låne bort?

6) Folkehøgskolens Facebookgruppe

Flere folkehøgskoler oppretter egne Facebookgrupper hvor nye elever kan kjøpe brukt utstyr av tidligere elever. Kanskje har din folkehøgskole også en slik gruppe? Hvis ikke kan du gjerne oppfordre dem til å lage en.

7) Ikke kjøp alt med en gang

Du trenger ikke ha med deg alt utstyret når du kommer til folkehøgskolen i august. Mange folkehøgskolelinjer krever spesifikt utstyr, og det kan ofte lønne seg å vente med å kjøpe dette utstyret til du er på skolen om det er mulig. Da kan du få masse gode råd av lærere og andre til hva slags utstyr som passer best for deg, så du unngår å gjøre et bomkjøp før skolestart.