Medisinstudent: - Folkehøgskolen gjorde meg mer motivert for studier

Andrea Falch Næstby har lenge visst hun ville studere medisin. Likevel var det viktig å gjøre noe annet først. Folkehøgskolen har gjort henne tryggere på seg selv, og mer motivert for tunge studier.

– Gjennom både ungdomsskolen og videregående har skole og fag vært en stor del av meg. Jeg har hatt fokus på å gjøre det bra, forteller medisinstudent Andrea Falch Næstby fra Bodø.

Selv om hun tidlig bestemte seg for å studere medisin, var hun sliten av presset om å prestere. Det virket fornuftig å unne seg et pusteår.

– Jeg var både sliten og skolelei. Fag tok mye tid, i tillegg til at jeg drev aktivt med turn. Det ble litt mye. Jeg bestemte meg derfor tidlig for å ta et år på folkehøgskole. Gjennom hele tredjeklasse ble det en motivasjon for meg at jeg snart skulle gjøre noe annet, forteller hun.

Andrea Falch Næstby portrett ski Rødde folkehøgskole

Året på folkehøgskole gjorde Andrea mer motivert for videre studier.

Les også: – Jeg trengte en pause etter videregående

Støttende miljø

Andrea hadde lyst til å prøve noe nytt og flytte et stykke hjemmefra. På folkehogskole.no skrev hun «turn» i søkefeltet for å se hvilke skoletilbud som dukket opp. Hun fant skilinja freestyle USA på Rødde folkehøgskole utenfor Trondheim, søkte og kom inn. Allerede i februar var det bestemt hva hun skulle gjøre neste høst.

– Da jeg startet på folkehøgskolen fikk jeg litt sjokk. Gutteandelen blant elevene viste seg å være omtrent 70 prosent, og vi var bare tre jenter i klassen. Men det gikk fort over. Jeg trivdes med én gang, smiler Andrea.

Selv hadde hun stått mye på ski, men hun var ikke vant til triksing eller det å kjøre i parker. På Rødde møtte hun gutter som hadde holdt på med det hele ungdomstida. Det kunne fort blitt krasj.

– Miljøet på folkehøgskolen var helt fantastisk! Å komme som skoleflink turnjente inn i en tøff guttegjeng kunne fort gått galt. Sånn ble det virkelig ikke. Jeg ble tatt godt imot, forteller hun.

– Jeg ble møtt med en holdning om at det var kult at jeg prøvde. Innsats ble vektet mer enn prestasjon. Jeg ble heiet frem og fikk anerkjennelse for det jeg fikk til.

ski rail Rødde folkehøgskole

For Andrea var det en ny opplevelse å bli møtt med holdningen «ditt beste er godt nok».

Les mer om Rødde folkehøgskole

Ut av komfortsonen

Linja Andrea hadde valgt var veldig aktiv. Dagene gikk med til både skating, vannsport, turn, stuping, styrke- og kondisjonstrening. I tillegg til masse ski. Et av høydepunktene var tre uker i Colorado i en av verdens aller største terrengparker.

– For meg var hele året å bevege seg litt ut av komfortsonen. Jeg fikk prøve mye nytt, og lærte meg å prioritere annerledes. I starten var det litt vanskelig. Fra videregående hadde jeg med meg tankegangen om at jeg måtte prestere, være god, sier hun.

Så snart hun fant ut av kulturen på folkehøgskolen gikk det bedre.

– Alt ble mye gøyere i møte med holdningen «ditt beste er godt nok». Jeg trengte virkelig den opplevelsen! På folkehøgskolen fant jeg for første gang ut hvem jeg er uten prestasjonspress. Det gjorde mye med meg.

Opplevelsen gjorde også Andrea tryggere på seg selv. Hun turte slippe seg mer løs og ble mer utadvendt. Det var ikke lenger farlig å gjøre noe feil eller mislykkes.

– Jeg opplevde det som en fordel å ha med meg inn i studier. Nå stoler jeg mer på meg selv, og tør være meg selv. Jeg tar valg ut fra jeg vil, ikke ut fra hva som forventes av meg, sier hun.

ski elever Rødde folkehøgskole

Les også: – Altfor mange starter rett på studier etter videregående. Flere hadde trengt en pause

– Du har ikke dårlig tid!

I dag er Andrea førsteårsstudent på medisin ved Universitetet i Oslo. Hun anbefaler sterkt å velge folkehøgskole før man starter på tyngre studier. Selv ser hun bare fordeler med et pusteår.

– Jeg merker hvordan jeg stresser mindre med ting i hverdagen nå. Hadde jeg startet rett på studier etter videregående, så hadde jeg nok klart det også. Men etter folkehøgskolen var jeg mer motivert, mer klar, sier hun.

– Det oppleves som om vi har veldig dårlig tid etter videregående, og at det haster å begynne på studier. Sånn er det ikke. Det er viktig å tørre å gi seg selv litt tid! Tørre å ha det gøy, tørre å gå ut av komfortsonen.

ski triks elev Rødde folkehøgskole

– På folkehøgskolen fant jeg for første gang ut hvem jeg er uten prestasjonspress. Det gjorde mye med meg, sier Andrea.

På medisinstudiet er hun ikke alene om å være litt eldre. Heller ikke med å ha gått på folkehøgskole.

– Det er mye enklere å bli kjent med folk etter å ha gått på folkehøgskole. Man er vant til å være sosial, og det blir ikke å stor kontrast. Dessuten var det lett å finne noen andre på studiet som hadde gått folkehøgskole, og bonde litt rundt det. Vi har mye til felles, sier Andrea.

– Erfaringene jeg har fått med meg fra folkehøgskolen er bare positive. I det yrket jeg skal inn i tror jeg det er en fordel å ha bodd tett på andre, lært meg å være med mange type mennesker – og tilpasse meg andre. Det lærte jeg mye om på Rødde!