Pris på folkehøgskole

Foto: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Du betaler mellom 85 000 kr og 169 000 kr for et år på folkehøgskole. Linjen du velger er det som påvirker prisen mest. I tillegg vil prisen variere etter hvor studieturen går.

Det du betaler for er rom og mat, materiell og studieturer. Det er også ulike priser på rommene, noe avhengig av standard og om du velger enkeltrom eller dobbeltrom.

Pris er avhengig av linjevalg

I snitt koster et år på folkehøgskole 126 884 kr, (tall for skoleåret 2023/2024).

Variasjonene i pris skyldes at noen linjer og studieturer har høyere kostnader enn andre. Undervisningen er gratis.

Støtte fra Lånekassen til folkehøgskole

Du kan få støtte fra Lånekassen når du går på folkehøgskole. 60 prosent av denne summen er lån, 40 prosent er lån som kan blir omgjort til stipend når du får godkjent året ditt på folkehøgskole.

Les mer om lån og stipend på folkehøgskole her

Foto: Grenland folkehøgskole

Når må jeg betale?

Når du takker ja til skoleplassen på folkehøgskole må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av pengene behøver du ikke å betale før du begynner på skolen, med noen få unntak.

De fleste folkehøgskolene lar elevene velge mellom månedlige innbetalinger i åtte måneder, eller halve beløpet ved starten av hvert semester. De fleste skolene tilpasser innbetalingene til utbetalingene fra Lånekassen.

Lommepenger på folkehøgskole

Hvor mye lommepenger du trenger i løpet av folkehøgskoleåret vil variere etter hvor stort forbruk du har, hva du liker å gjøre på fritiden og hvor sentrumsnært skolen din ligger.

Med mat, rom og undervisning inkludert i prisen, er det i utgangspunktet ikke så mye du trenger utenom. Mange av aktivitetene gjennom skoleåret er også inkludert i prisen.

Men du vil trenge penger til toalettsaker, vaskemidler og aktiviteter på kveldstid som kino og kafe. Og det kan være vanskelig å få tid til å jobbe i løpet av skoleåret, siden det skjer så mye gjennom hele året.

I tillegg kan det hende at du vil trenge noe utstyr til linjen du skal gå på, og det er lurt å beregne litt ekstra lommepenger til studieturene gjennom året.

Les også:

Lommepenger på folkehøgskole