Aper i Rwanda

Matilde fra Ålesund har vært interessert i gorillaer og aper i mange år. I Rwanda fikk hun besøkt gorillaenes fjell og beundret gylne aper.

Matilde reiste på studietur til Rwanda og Uganda sammen med 25 elever fra flere linjer ved Toten folkehøgskole. Turen varte i fire uker og elevene var blant annet med på et økologiprosjekt i Kampala, de lærte om folkemordet i Rwanda og de var på safari.

Mathilde, helt til høyre i bildet, var svært fornøyd med å komme opp i fjellene der både gorillaer og andre aper lever

Matilde, helt til høyre i bildet, var svært fornøyd med å komme opp i fjellene der både gorillaer og andre aper lever

Dian Fossey og fjellgorillaene i Rwanda

Besøket til apefjellene i Rwanda hadde Matilde gledet seg stort til i forkant.

Jeg har vært opptatt av Volcanoes National Park i mange år. Helt siden jeg så filmen om Dian Fossey som reddet fjellgorillaene i Rwanda fra utryddelse, har jeg hatt lyst til å reise hit.

Fjellene i Rwanda og Uganda ble kjent da den amerikanske zoologen, Dian Fossey, ga ut selvbiografien «Gorillas in the Mist». Den ble siden filmatisert med Sigourney Weaver i hovedrollen. Det var denne filmen som vekket Matildes interesse for gorillaer og Rwandas berømte apefjell.

Vakter og guider

Gleden var derfor stor da Matilde fikk muligheten for å reise med Toten folkehøgskole til tåkefjellene i Rwanda. Ikke for å se gorillaer, men deres noe mindre tremenninger, Golden Monkeys.

Dagen startet med en busstur opp til Volcanoes National Park i Rwanda. Som navnet tilsier så er fjellområdet dannet av vulkaner. Fjellene er hjemmet til alt fra neshorn til gorillaer, men det var Golden Monkeys som var målet for turen.

Alle turister følges opp i fjellene av vakter som passer på at både mennesker og dyr trives, og ikke skader hverandre. Prisen for turen var forholdsvis høy, men pengene går til vakthold mot blant annet krypskytter. I tillegg mottar de lokale landsbyene en andel av pengene, og har derfor ekstra motivasjon for å la apene være i fred.

Elevene ble fulgt av vakter som ga god informasjon om området. Barna fra de lokale landsbyene var også nysgjerrige tilhørere

Les om da Ylva skadet kneet og måtte reise i sykebil gjennom Rwanda

Turen opp

Vandreturen opp til apenes rike var på rundt en time fra der elevene ble satt av bussen. Rwanda kalles ofte «The land of the thousand hills» og det var opp ett av disse fjellene elevene gikk. Det er svært grønt og frodig i Rwanda. Det ble derfor en vakker gåtur.

En times vandring i vulkanfjellene måtte til før elevene fra Toten folkehøgskole kunne se apene

Underveis på turen møtte elevene barn fra landsbyene i området. Barna var svært nysgjerrige på denne gjengen med utlendinger som beveget seg oppover fjellet deres.

Toten folkehøgskole på studietur til Rwanda

Barna fra de lokale landsbyene var nysgjerrige på ungdommene fra Toten folkehøgskole

Elevene fra Toten folkehøgskole lærte om folkemordet i Rwanda

Vær stille!

Da Toten-elevene nådde området der de gylne apene holdt til, ga vaktene et foredrag om hvor viktig det var å være stille. Apene ville bli stresset om elevene laget høye lyder og vaktene var opptatt av at apene skulle trives og ha det bra.

Vaktene sa fra at elevene måtte være stille og unngå å lage høye lyder som kunne stresse apene

Vaktene svarte også på spørsmål fra elevene, noe blant annet Matilde benyttet seg av.

Jeg fikk stillet massevis av spørsmål til guiden. Han har jobbet med det i 18 år og visste mye

Rwanda kalles "the land of the thousand hills" og i noen av fjellene bor det både gorillaer og andre aper. Det er vakter som passer på både mennesker og dyr.

Rwanda kalles «the land of the thousand hills» og i noen av fjellene bor det både gorillaer og andre aper. Det er vakter som passer på både mennesker og dyr. Elevene fra Toten folkehøgskole kunne fokusere på å ta bilder.

Elevene ble vist rundt til ulike områder der apene bodde, og de fleste elever dro fram kameraene for å forevige de vakre dyrene.

Les mer om Toten folkehøgskoles økologiprosjekt i Uganda

Smil til kameraet

Det ble mange fotomuligheter for elevene ved Toten folkehøgskole og de var ikke sene om å trykke på utløserknappen.

Matilde og de andre elevene ved Toten folkehøgskole tar bilder på løpende bånd

Elevene tilbrakte hele dagen i lag med apene. Golden Monkeys lever i sosiale grupper på rundt 30 medlemmer, og elevene fikk se flere grupper med aper.

En selfie med ape ble det også mulig å få tatt

Etterpå gikk turen ned fjellet igjen med mange inntrykk og enda flere bilder i kameraene.

Apene viste seg fram så lenge elevene fra Toten folkehøgskole ikke skremte dem

Apene viste seg fram for elevene ved Toten folkehøgskole