Hvorfor bør du søke folkehøgskole før 1.februar?

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Men det kan være lurt å søke allerede nå!

Det strømmer inn med søknader til folkehøgskolene for tiden. Mange har fått med seg at det er lurt å søke tidlig hvis man vil sikre seg plass til høsten.

Ti grunner til at dette er Norges mest fornøyde elever

Hvorfor bør jeg søke før 1. februar?

1. februar begynner folkehøgskolene å ta opp elever. 1. februar er altså ikke søknadsfristen, men starten på opptaket. Det er likevel lurt å søke før 1. februar fordi folkehøgskolene har blitt veldig populære de siste årene. På enkelte linjer er det flere søkere enn det er plass til.

Folkehøgskolene tar ikke opp elevene ut fra hvilke karakterer de har. De fleste folkehøgskoler tar opp elevene i den rekkefølgen de har søkt på skolen. Førstemann til mølla!

Fra 1. februar går det fort. Folkehøgskolene sender ut mange tusen tilbud om plass i de første dagene i februar. For de mest populære linjene kan det bety at alle plassene blir tatt i forbindelse med det første opptaket.

Kan jeg ikke få plass på folkehøgskole om jeg søker etter 1. februar?

På folkehøgskolene kan man søke om plass helt fram til skolestart i august. Det vil alltid være mange ledige plasser igjen på folkehøgskolene helt fram til skolestart, men hvis du vil gå på AKKURAT den linjen på AKKURAT den skolen, så bør du søke tidlig for å sikre seg plass.

Søkerrekord for sjette år på rad

Hvilke linjer fylles opp tidligst?

Det endrer seg fra år til år hvilke linjer som får flest søkere. I fjor var det svært ulike typer linjer som ble fortest fylt opp. Linjer som Forfatter og skriveverksted, Bibelfag, Asia, Ekstremsport, Kunst, tegning og maling og Ski, brett og snowboard.

I tillegg opplever enkelte skoler at alle, eller nesten alle, linjer fylles opp tidlig. Det betyr at hvis du ønsket å komme inn på AKKURAT den skolen, så kan det være for sent om du ikke søker før 1. februar.

Hva skjer om jeg skifter mening etter jeg har søkt?

Dersom du søker om plass på en linje, så trenger du ikke bestemme deg før du eventuelt får tilbud om plass etter 1. februar. Mange velger å søke om plass på mer enn en linje for å være sikre på at de får minst ett tilbud om plass etter 1. februar.

Når du har fått tilbud om plass på en folkehøgskole så får du vanligvis litt tid til å tenke deg om, gjerne rundt ti dager. Hvis du bestemmer deg for at du ikke vil ta plassen, så sier du bare fra til skolen slik at de kan gi tilbud til en annen søker.

Hvis du bestemmer deg for å takke ja til plassen, så må du betale et gebyr på rundt 2500 kroner. Dersom ombestemmer deg og sier fra deg plassen, så mister du disse pengene.

Slik velger du riktig folkehøgskole

Hva ser skolene etter i søknaden min?

folkehøgskolenes felles nettsider har de fleste folkehøgskoler beskrevet hva de ser etter når de skal velge hvem de tilbyr plass. De viktigste faktorene er:

Se oversikt over alle folkehøgskolene