- På folkehøgskolen møter du lærere som ser deg

– Jeg trodde folkehøgskole skulle bli bra, men ikke SÅ bra, sier Helle Kristensen om sitt år på Pasvik folkehøgskole. – Her blir man møtt av dyktige lærere, som ser alle.

– Jeg tror det er noe av det beste med folkehøgskolen: at man har dyktige lærere som ser deg, sier Helle Kristiansen (19) fra Stavanger.

– Samtidig engasjerer de elevene til å være på samme måte. Se hverandre, og sørge for at alle er inkludert. Det skaper et utrolig godt miljø, fortsetter hun.

Da Helle bestemte seg for å velge folkehøgskole, var det ganske tilfeldig at hun valgte Pasvik. Lenge var hun sikker på at skolen lå i Hordaland, så hun ble ganske overrasket da en av lærerne ringte henne for en samtale etter at de hadde mottatt søknaden. Jo mer hun hørte om skolen og miljøet, jo mer fristet tanken på friluftsliv i en helt annen del av landet.

– At han ringte meg var helt avgjørende. Nå er jeg utrolig glad for at jeg reiste til Finnmark, sier hun.

– Jeg trodde folkehøgskole skulle bli bra, men ikke SÅ bra, sier Helle Kristensen om sitt år på Pasvik folkehøgskole. Foto: Yngve Beddari.

Les mer om Pasvik folkehøgskole

Krevende videregående

– Familien min ble kanskje litt overrasket over at jeg skulle reise så langt, men de var veldig støttende til det at jeg ville på folkehøgskole, sier Helle.

I tillegg til at friluftslivslinja fristet, gledet hun seg også til å komme ut av byen og oppleve en helt annen natur og kultur enn det hun var vant til hjemmefra. Spranget fra dramalinje på videregående i Stavanger var kanskje både stort og overraskende på mange, men falt desto mer i smak.

– Det var tøft å gå drama på videregående. For mange ble det rett og slett så krevende at de droppet ut, sier Helle.

– Hele videregående var et hardt kjør, og jeg trengte å gjøre noe annerledes etterpå. Da tror jeg folkehøgskole er perfekt. Jeg har storkost meg fra dag én, fortsetter hun.

– Hele opplevelsen ble mye bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Jeg visste at det ville bli bra, men ikke at det skulle bli SÅ bra, smiler Helle.

naturen i Finnmark innbyr til mye spennende friluftsliv. Hundekjøring er en populær aktivitet både høst og vinter. Foto: Marianne Moen

Les også: Generasjon prestasjon er slitne

– Du vil ikke dra

– Jeg har en tante som har gått på folkehøgskole, og som alltid har snakket så varmt om det. Hun sa litt på spøk at folkehøgskolen er stedet du gråter litt når du kommer, og hvor du gråter mer når du må dra. Det stemmer i grunnen godt, sier Helle.

– Når man først har begynt, vil man ikke bli ferdig. Man går bare og gruer seg til året er over. Det er hyggelig å komme hjem også, for all del, men jeg reiste sjelden hjem i feriene. I stedet fant vi på ting i nærområdet her, forteller hun.

Det å feire bursdagen sin på en folkehøgskole er også en spesiell opplevelse. Annerledes enn hjemme, på en fin måte.

– Jeg husker det veldig godt! Vi hadde korøvelse den dagen, og jeg måtte opp på pianoet mens hele skolen sang for meg. Det var utrolig gøy! Noen bakte også kake til meg, og vi feiret på kjøkkenet på internatet, sier Helle.

- På linja vår, Friluftsliv Finnmark, var det ingen spesielle krav til forkunnskaper. Jeg hadde selvfølgelig vært på noen turer med familien, men ikke på like lange som her, sier Helle.

– På linja vår, Friluftsliv Finnmark, var det ingen spesielle krav til forkunnskaper. Jeg hadde selvfølgelig vært på noen turer med familien, men ikke på like lange som her, sier Helle.

Les også: Slik er det å bo på dobbeltrom

Nybegynner er helt ok

Å være mer eller mindre nybegynner synes hun fungerer helt fint.

– Vi lærer mye på folkehøgskolen, og vi lærer mye av hverandre. Det er en god blanding i klassen på hva folk har gjort eller testet tidligere, og det fungerer veldig bra, sier hun.

– Det er virkelig ikke noe man kunne før man kommer hit, for du lærer det du har behov for underveis, smiler Helle.

Selv har hun erfaring med å være helt fersk på både bruk av kompass og det å tenne opp et bål.

– Jeg hadde aldri vært borti bruk av kart og kompass tidligere, men synes det har vært ekstremt nyttig å lære. Det er klart noe jeg vil ha bruk for senere, sier hun.

Solodøgn, en natt helt alene i naturen, var noe av det Helle var mest skeptisk til. Aller mest fordi hun ikke trodde hun skulle få til å tenne sitt eget bål. Med hjelp fra en medelev løste det seg likevel fint.

– Nå har jeg lært det, og vet hva jeg skal gjøre når jeg sliter litt, smiler hun.

Lærer Jens Kristian demonstrerer hvordan man får fyr på bålet.

Les også: – Ikke for sent å starte på folkehøgskole når du er over 20!

Stor variasjon

– Noe av det beste med Pasvik er variasjonen i tilbud her. Selv om jeg har gått i friluftslivklassen, har jeg fått prøve mye av det de andre klassene gjør også, sier Helle.

Hun ramser opp hundekjøring, hesteridning, jakt og fiske.

– Her får man kombinert mange interesser, uavhengig av hvilken linje man velger, sier hun.

– Det har vært veldig fint!

Helle fremhever i tillegg fellesturen for hele skolen til Russland som et stort høydepunkt. Det å besøke et annerledes land, likevel så nært geografisk, var spennende.

– Fellesskapsfølelsen man får på folkehøgskole er noe av det aller beste! Den tror jeg du finner uansett hvilken skole eller linje du velger, avslutter hun.