Ikke bare listepop

Det er vanskelig å velge hvilken folkehøgskole man vil gå på. Juliane, Ingeborg, Synne og Tage valgte Seljord folkehøgskule av helt fire helt ulike grunner.

Ingeborg, Juliane, Tage og Synne fant fram til Seljord folkehøgskule på ulike måter

Juliane, Ingeborg, Synne og Tage fant fram til Seljord folkehøgskule på ulike måter

Det er mange musikklinjer å velge mellom på de 80 folkehøgskolene rundt om i landet. Ingeborg, Juliane, Tage og Synne har alle gått på en av musikklinjene på Seljord folkehøgskule, men har ulik bakgrunn og også ulike grunner til at de endte akkurat i Seljord.

Ingeborg er fra Bærum og forteller at hun søkte seg til Seljord folkehøgskole på grunn av linjen Musikkreisen, som hun mente skilte seg ut fra andre musikklinjer.

– Det er litt annerledes opplegg og turer. Og så var linjen ikke bare opptatt av listepop.

Hun likte også at det var et godt samarbeid mellom alle linjene.

– Man blir satt sammen i ulike bands og velger genrer selv, forteller hun.

På forhånd hadde hun sett at Seljord folkehøgskule hadde skoletur til Nepal og det var noe av det som dro henne til skolen. Det var likevel Instagram som hjalp henne til å ta det endelige valget.

Jeg visste ikke så mye om Seljord folkehøgskule eller folkehøgskoler generelt. Jeg gikk derfor inn på Instagram og spurte en som hadde tagget skolen. Det var avgjørende for at jeg valgte å søke.

Ville bruke tid på låtskriving

Synne kommer fra Kolbotn og valgte Singer-Songwriterlinjen.

– Jeg ville bruke et år på låtskriving, forteller hun. – Jeg har skrevet låter tidligere og på denne linjen virket det som om de brukte mest tid på akkurat det.

Synne skriver låter og spiller ukulele og gitar i tillegg til å synge. Tage spiller saxofon, gitar, bass, kontrabass og en rekke andre instrumenter.

Hun var også fornøyd med at skolen kunne garantere at hun fikk enerom.

– Jeg synes det er kleint å skrive låter på et dobbeltrom.

Tage valgte Seljord folkehøgskule fordi han kjente en som hadde gått på skolen.

– Hun stortrivdes her på skolen og da fikk jeg også lyst til å gå her.

Han kommer fra Bergen der han spilte i band.

Klassisk musikk og knivlaging

Juliane fra Arendal hadde ikke spillet med andre før hun begynte på Seljord folkehøgskule. Hun har sin bakgrunn fra klassisk musikk og var vant med å øve og å spille alene.

– Det er fint å spille med andre, forteller hun.

Hun trekker også fram at hun har fått prøve seg på andre musikktyper enn klassisk.

– Det var bare to kammermusikkelever. Vi brukte derfor våre klassiske instrumenter sammen med de andre linjene.

Juliane spiller cello og tverrfløyte mens Ingeborg spiller piano

Juliane likte friheten på folkehøgskole og at man kunne bruke mye tid på å spille.

Den store fordelen er at du ikke har eksamenspress. Det er den indre motivasjonen som styrer. Du må finne ut av hva du vil og du kan få mye veiledning fra lærerne.

– Hvis man er med i band så forventes det at man er med og hjelper til, forteller Ingeborg. – Det er veldig lett å bli inkludert på folkehøgskole. Man blir ikke alene.

De fire musikerne trekker også fram alle de andre fordelene ved å gå på folkehøgskole.

– Man får prøvd seg på mange valgfag, forteller Synne. – Her kan man for eksempel velge knivlaging, vikinglære og filosofi. Det gir en stor variasjon.

– Jeg setter stor pris på naturen, sier Juliane. – Her kan man ta seg en tur i fjellet og det liker jeg.

Tage og Juliane viser fram ett av musikkrommene på Seljord folkehøgskule

– Vi har også lært mye av å jobbe sammen med mange andre, legger Ingeborg til. – Det handler ikke bare om deg, men du må samarbeide mye med de andre.

Hun synes det var stort å stå på en scene.

– Det hadde jeg aldri gjort før.

Musikal om seterjenta og huldrebryllupet

Seljord folkehøgskule har også en musikallinje. Lærer Roar Klever Bøye kan fortelle at de hvert år setter opp musikaler på skolen. Vanligvis er det store kjente musikaler, men i år gikk de også i en annen retning. De satte opp en lokal musikal.

Elevene viste stort engasjement da Seljord folkehøgskule satte opp en lokal musikal

– Elevene på musikal-linja i Seljord får definitivt testet ut sine ferdigheter på nummer fra musikaler som Cats, Grease, Les Miserables eller Hair, forteller Roar. – Derfor er det gøy når vi opplever vel så mye energi og entusiasme når vi lager vår egen musikal.

Våren 2017 satset Musikal Broadway-linja på Seljord folkehøgskule på musikalen Huldresølvet. Den ble opprinnelig laget som spel til grunnlovsjubileet i 2014, men denne gangen ville klassen lage sin egen kortversjon. Sammen med elevene laget Roar og lærer Lene Wadseth Myren en intens og spennende historie om seterjenta Kari som lar seg lokke til et dramatisk huldrebryllup.