Å erfare hestelivet

Mitt navn er Benedicte, og jeg går på ridelinja ved Hurdal Verk Folkehøgskole. Min hverdag består for det meste av stallarbeid, ridetimer og annet hestestell. Men hva innebærer egentlig alt dette? Hva legges det i å ha ansvar for en hest, og hvordan fungerer en slik hverdag. Og ikke minst, hva får man ut av å drive med hest? Jo, det skal du få vite nå:

Benedicte 1

Benedicte beskriver den travle hverdagen med ansvar for hestene i stallen. FOTO: Matias Modalsli

Hver morgen begynner med stallvakt. Før vår egen frokost, i grupper på tre-fire, trasker vi ned til stallen og bringer hestene ut til paddockene, samtidig som frokostfôringen gis. Lunsjen fôres etter ridetimene, og kveldsfôringen må gruppen ta seg av etter at/samtidig som hestene blir tatt inn for kvelden.

stallarbeid

Hver morgen begynner med stallvakt for elevene på ridelinja. FOTO: Matias Modalsli

Når det er tid for linjetimer, rir vi og gjør stallarbeidet ferdig. Å møkke, ta med vann ut, fylle flis i boksen inne og fylle høy-poser og kraftfôr, er sentrale oppgaver her. Disse må gjøres daglig og kan ofte ikke utsettes. Det er altså snakk om prioriteringer. I tillegg til stallarbeidet, har ridelinja også dager hvor vi rydder og vasker i stallen/brakka/ridehuset.

Les mer om Hurdal Verk folkehøgskole

Ridetimene kan variere på flere områder. Som oftest er vi to-fire elever på hver ridetime, men det hender også at vi har enkelttimer, eller er hele klassen samlet på en gang.

Gruppe ridning

Ridetimer foregår både alene og i grupper. FOTO: Matias Modalsli

Timene legges opp etter de ulike nivåene på linja. Dressur og sprang utgjør hoveddelen av det vi driver med.

Innimellom har vi også noen greie avvekslinger fra stadig terping, slik som Mounted Games, barbakk-turer, snøkjøring osv. Av og til bytter vi rundt på hestene for å prøve oss på nye utfordringer.

Ridelinja har dessuten begynt med regelmessig styrketrening, ettersom klassen ønsker å være i best mulig fysisk form. Det er bra for hesten når rytteren har godt utholdenhet!

Benedicte 2

Ridelinja har begynt med regelmessig styrketrening, ettersom klassen ønsker å være i best mulig fysisk form. Det er bra for hesten når rytteren har godt utholdenhet, skriver Benedicte. FOTO: Matias Modalsli

– Stedet for deg som elsker dyr!

Alle på ridelinja har ansvar for en hest. Enten du deler eller er alene om ansvaret, er det din oppgave å sørge for at dyret har det best mulig. Dette innebærer oppfølging. I tillegg til ridetimene, må hesten ofte bli ridd på fritiden for å få brukt opp eventuelt overskuddet av energi. Dersom dyret har et større sår, må dette bli behandlet straks. Rideutstyret må gjerne vaskes og pusses jevnlig. Det må passes på at hesten spiser og drikker som den skal. Håret må noen ganger bli klippet og høvene burde holdes rene. Det hender også at dyret mister en sko og det må ringes etter ny time, eller at det trengs en tannsjekk. Mye av dette ansvaret skjer av seg selv, men det er verdt å ta en ekstra sjekk.

hopp ridning

Mitt ønske til dette året, var å lære såpass at jeg en gang kan eie en egen hest, skriver Benedicte.

Da jeg begynte som elev på ridelinja ved Hurdal Verk Folkehøgskole, hadde jeg aldri drevet med hest før.

Jeg har likevel alltid vært betatt av dette maskuline, estetisk dyret som veier mange hundre kilo. Mitt ønske til dette året, var å lære såpass at jeg en gang kan eie en egen hest.

Nå har jeg lært å mestre alle gangarter, utføre praktisk arbeid og vite hvordan man tar ansvar for et levende vesen. Disse erfaringen skal jeg ta med videre i livet.

Hest krever mye tid og det må man være villig til å gi.