Gjør elevene klare for livet

Live Hokstad, rektor på Toten folkehøgskole, har en flott oppgave: å drive med danning og å gjøre elevene klare for livet.

Tekst og foto: Øyvind Krabberød

live

Live Hokstad, rektor på Toten folkehøgskole

Det er snart fem år siden dama fra Kapp tok over ansvaret på den vesle skolen på Lena, som er godkjent for 63 elever. Siste skoleåret startet 82 elever opp. Rekruttering er viktig og i disse dager kjenner rektorer over det ganske land dette presset, også Live. Hun er opptatt av at folkehøgskolene må ha en viss størrelse for å kunne driftes økonomisk og pedagogisk forsvarlig.

Med seg i bagasjen har rektoren og sosiologen bred erfaring. Hun har jobbet som lærer i videregående i reiseliv, som markedsanalytiker med markedsanalyse, blant annet i Opplysningskontoret for kjøtt, vært i 4H. Og jammen har hun ikke drevet eget firma med catering.

Dette er hennes første jobb som leder.

– Folkehøgskole var ikke med i planen, selv jeg i utgangspunktet har hatt veldig sansen for skoleslaget. Det var heller tilfeldig at rektorstillingen dukket opp, jeg var ikke så gira, men etter første intervju ble jeg det.

Lederstil

Det ser virkelig ut som Live Hokstad blomstrer i sin lederrolle. Hun er over gjennomsnittet engasjert, og journalisten er lutter øre, i den grad det er mulig. Rektoren er mer enn en byråkrat og kontorrotte. Nå skal hun med elever én måned til Uganda. Hun er opptatt av å være synlig for elevene, og å støtte de ansatte som er på jobb, mange ting kan tas der og da.  Fra august til mai er det stort sett folkehøgskole, men hun understreker at hun har en flott makker i inspektør Bjørn Tore Veland.

– Vi er et godt team og støtter hverandre, han er en nestleder som sier imot og backer opp. Det er slik det er mulig å være en måned på tur med elever. Det er også mulig å ta en hel del over telefonen når jeg er på reise, sier Live.

Kan du si noe om din egen lederstil?

– Jeg tror jeg er demokratisk og god til å ta innspill og å lytte, men det er det jo farlig å si. Og er det noe jeg virkelig vil så kan jeg skjære gjennom. Dere finner ikke timesvis med lærerråd hos oss. Vi har to ansatte-møter i uka, de er begrenset til én time.

Vi har tidligere fanget opp at Live er vokst opp i en familie av pedagoger hvor det var livlige diskusjoner rundt faget og der Vygotsky, Dewey og Grundtvig var kjente skikkelser.

Live 1

– Dialog kjennetegner lederstilen min, forteller Live Hokstad

Du har sagt at du regner deg som grundtvigianer, hva legger du i det?

– Jeg tenker på menneskesynet og den dialogbaserte pedagogikken. Jeg tror dialog kjennetegner lederstilen min, jeg bruker tid på å finne fram til felles løsninger. Som leder er jeg ansvarlig for at ting blir gjort. En demokratisk lederstil kan også være en utfordring. Hos oss lager lærerne sin egen timeplan – men da kan det også være lettere å smette unna.

Toten-rektoren har ikke fast undervisning, men har valgfag som ikke er lagt til faste tider. Hun prøver å ha undervisning på alle linjene – for å vise interesse.

Kommer vi inn på MAT er intervjuobjektet mer enn gjennomsnittet interessert. Det gjelder også på folkehøgskolen. Hun er med og legger opp menyen på kjøkkenet, hvor de lager alt fra bunnen av.

– Jeg prater mye med kjøkkenfolket, og de vet de må lage noe som elevene gir gode tilbakemeldinger på. Det hender også ved noen anledninger, programkvelder, søndagsmiddag og juleball at rektoren tar over grytene.

– Kjøkkenet er ikke det første stedet en skal spare, proklamerer Live som innrømmer at de har en backupboks med TORO tomatsuppe på kjøkkenet.

EPSI

Det har vært viktig for folkehøgskolen på Lena å være med på EPSI-undersøkelsen for å få tilbakemelding på driften.

– Det er bra å se hva vi er gode på og hva vi kan bli bedre på og reflekterer elevene det vi har sett? Vi bruker resultatene, men vi kryper ikke etter dem. Det er ting vi vil gi som ikke elevene nødvendigvis er glade i. Vi ønsker å drive med danning og gjøre elevene klare for livet. Vi har også fokusgrupper på skolen hvor vi diskuterer og får tilbakemeldinger fra elevene.

Toten-rektoren er opptatt av å tenke hele personalet som et stor VI. Her finner vi kanskje noe av årsaken til de gode EPSI-resultatene.

– Det skal hete VI og ikke lærerne og de praktiske. Alle ansatte skal være involvert i elevarbeidet. Hos oss må for eksempel elevene gå til vaktmester hvis det er noe de trenger slik hjelp til, og så må de selv være med å reparere eller ordne opp – det er ikke bare å legge papirlapp i postkassa. Alle ansatte som vil har også et valgfag.

Live Hokstad er et svært sosialt menneske. Da passer nok folkehøgskolelivet godt inn. Hun forteller om mor og far som var sosialpedagoger, faren var på spesialskole for ungdom med atferdsvansker. Hun har fire søsken og en «haug» med fostersøsken (13), de hadde også fem utvekslingsstudenter i oppveksten.

– Det var en veldig sosial oppvekst, innrømmer Live.

toten

Rektor Live Hokstad med årets elever

Driver skole

På Toten har de vært forsiktige med å kutte lærerstillinger.

Jeg mener undervisningen er veldig viktig, skal vi drive god skole må vi ha gode lærere. Vi har ikke fjord og fjell her, da må vi ha høy kvalitet på det vi gjør innendørs. Det er kanskje den største utfordringen for folkehøgskolen i Norge – vi må fokusere på det faglige og ikke bare være et friår, da degraderer vi oss selv. Vi er bevisst på fravær, og ikke minst på vårt samfunnsansvar – derfor har vi stor bredde i fag og valgfag.

Og skole virker det å være på HELtid for rektoren. Live vet hun må jobbe hardt for rekrutteringen, og da tas utradisjonelle virkemidler i bruk. Etter skoleslutt kjørte hun 9000 km fra Kirkenes og sørover (i noen etapper) og besøkte elever som hadde takket ja til plass. Det kunne være et hei, eller en prat over noen vafler. Et par av lærerne var også med på noen distanser.