- Krevende og givende å være stipendiat

Fem år etter at Lars Petter Klem sluttet som elev på Hallingdal folkehøgskule, møtte han opp på skolen igjen igjen. Denne gangen fikk han flere oppgaver og mer ansvar – og haugevis med erfaring.

Tekst: Dorte Birch

Lars Petter Klem har vært stipendiat på Hallingdal folkehøgskule

Lars Petter Klem er, med sine 25 år, litt eldre enn de fleste elever og stipendiater ved norske folkehøgskoler. Så er det da også noen år siden han var vanlig elev ved Hallingdal folkehøgskule.

– Jeg søkte stipendiatstillingen for skoleåret 2010/2011, men da hadde det nettopp blitt bestemt at fjorårselever ikke kunne være stipendiater. Jeg hadde derfor gitt opp tanken om å være stipendiat ved skolen. Heldigvis ble jeg ringt opp av min gamle lærer i fjor og spurt om jeg ville komme tilbake. Det tok meg ikke lang tid å si ja.

Hallingdal folkehøgskule ligger på Gol og dermed nær både skianlegg og fantastisk natur. Lars Petter var både elev og stipendiat på friluftslivslinjen til Hallingdal folkehøgskule.

– Det valget har siden påvirket så godt som alle aspekter ved livet mitt, ettersom jeg har hatt friluftsliv som hovedgeskjeft hva gjelder fritiden, men også hvilke emner jeg har studert ved de ulike utdanningsinstitusjonene.

Lars Petter har studert både i Sogndal og i Bergen. Han har også tilbrakt et halvt år på Svalbard før han kom tilbake til folkehøgskolen sin som stipendiat.

Hallingdal3

Hallingdal folkehøgskule ligger i fjellet over Gol med utsikt over hele dalen

Stipendiatens rolle

Mange folkehøgskoler har stipendiater, men antallet er ulikt fra skole til skole. Det er også stipendiatenes roller og oppgaver.

– Som stipendiat har jeg sittet med linjelærer og planlagt turene vi har dratt på og bidratt i gjennomføringen av disse, forteller Lars Petter. – Ettersom jeg er utdannet naturgeograf, har jeg også fått mange muligheter til å ta opp og diskutere hva vi ser rundt oss mens vi har vært ute. Men folkehøgskole er jo så mye mer enn linjetiden! Jeg har vært med og ledet et fellesfag som heter «Aktuell orientering», diskutert miljøet på skolen, planlagt og jobbet med ulike temauker og hatt delansvar for skolens bidrag til «Aksjonsforskning & Bærekraft».

På Hallingdal folkehøgskule har de vært seks stipendiater. Fire av dem var fjorårselever mens Lars Petter og en til hadde tatt en bachelorgrad.

Lars Petter har vært involvert i en del av planleggingsarbeidet til Hallingdal folkehøgskule. Her drøfter han skolens linjestruktur med rektor og to lærere. I det flotte været drives planleggingsarbeidet naturligvis ute i naturskjønne forhold!

Et krevende og givende år

Lars Petter legger ikke skjul på at stipendiatåret har vært krevende, men givende år.

– Året har vært fylt av opplevelser og erfaringer – et år jeg ikke ville vært foruten.Tidvis har det vært krevende og det har vært mye å gjøre, men samtidig jobber man jo tett med elever som gir så mye tilbake. Å være stipendiat er ikke som å sitte på en rosenrød sky og «kose seg gjennom nok et år på folkehøyskolen». Du vil hele tiden ha noe å bryne deg på, men når jeg nå er ferdig ser jeg også hvor mye jeg har lært og som jeg uten tvil vil ha nytte av resten av livet. Og selvfølgelig er det jo en hyggelig bonus at samtidig som jeg har lært masse, har jeg hatt over 50 overnattingsdøgn ute og haugevis av dager med ski på bena

Slik hilste stipendiatene ved Hallingdal folkehøgskule elevene velkommen på starten av skoleåret

Veien videre

Nå har Lars Petter vasket seg ut fra Hallingdal folkehøgskule og skal videre til en sommerjobb som vaktmester på øyene i Oslo.

– Deretter skal jeg få startet på masteren min i geografi i Bergen til høsten. Jeg tenker på en problemstilling om «byer og klimaomstilling».

Vi ønsker Lars Petter Klem lykke til videre!

Lars Petter Klem er nå ferdig med sitt år som stipendiat på Hallingdal folkehøgskule