Surfer gjennom skoleåret

At ekstremsport er forbeholdt gutter er en myte. Folkehøgskolene har ingenting som heter «jentefag» eller «guttefag». På surfelinja på Stavern folkehøyskole finner du sju tøffe jenter.

Tekst: Marit Asheim

– Jeg hadde egentlig trodd jeg skulle finne mange gutter i klassen, men sju jenter er helt supert, sier Ranveig Sugustad.

– Skolen ligger perfekt plassert, med gåavstand til fjorden. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg reiste hit, sier hun.

Stavern forside

På folkehøgskolene er det ingenting som heter «jentefag» eller «guttefag». Sju tøffe jenter går surfelinje på Stavern dette året.

Bratt læringskurve

– Vi har lært utrolig mye dette året, forteller Linn Embla Norheim. Hun hadde så vidt prøvd seg på et surfebrett én gang før hun kom til Stavern.

– Jeg vil si at dette er en flott innledning til å bli en god surfer. Som i alle andre idretter må man øve for å bli en god. Der har jeg nok fremdeles litt å gå på, men det er utrolig kult å kunne fortelle andre at jeg surfer da, smiler hun.

– Vi har i alle fall blitt brettvant, sier Ranveig.

– Det er gøy å merke mestringsfølelsen i vannet, og kjenne på bølgene når det er riktig å reise seg opp, sier hun.

Stavern surf

– Vi har lært utrolig mye dette året, forteller Linn Embla Norheim. – Dette er en flott innledning til å bli en god surfer.

De er begge enige om at året har vært variert. I vannet har de fått prøve seg med både SUP, surfing, vindsurfing og kite. På sløydsalen er de straks ferdig med å lage sine egne skimboards. Linn har tatt dykkerlappen, og sammen med andre klasser på skolen har det vært både klatring og skikjøring i vinter. Høydepunktet så langt er likevel studieturen til Bali.

– I november var vi tre uker på Bali. Det var helt fantastisk! Der hadde vi flotte forhold for surfing hver eneste dag, sier Linn.

– De første dagene gikk vi på surfeskole, og deretter var det bare å utnytte tida best mulig med både morgensurf og ettermiddagssurf. Det gjaldt å komme seg ut i de beste bølgene, sier Ranveig.

– Først når vi kom hjem forsto vi hvor fine bølger det var der borte. I Norge blir både vannet og bølgene mye mer rotete, sier hun.

Surfing om vinteren

Vel hjemme fra Bali med nyinnkjøpte surfebrett i bagasjen, måtte vintersurfing i Stavern testes ut.

– Den første gangen vi testet surfebrettene våre i Norge var det 12 minusgrader ute. Men vi måtte bare ut, forteller Linn.

– Våtdraktene våre er varme, så i grunnen var det ikke noe problem. Og så er det jo litt morsomt å ha forsøkt å surfe i adventstida da, sier hun.

Likevel ser de frem til at det snart blir varmere i været. Etter påske venter «solodøgn» i skogen på klassen.

– Det er rett og slett et døgn vi skal være alene ute i naturen. Vi skal kjenne på det å være uten teknologi, og heller få tid til å tenke, sier Ranveig.

– Jeg gleder meg til å være 24 timer i marka, og ser fram til å bygge gapahuk og lage bål, sier hun.

– Så lenge man har godt utstyr er det null stress å være ute!

sol surf

– Skolen ligger perfekt plassert, med gåavstand til fjorden, sier Ranveig.

Variert skolehverdag

Stavern folkehøyskole er en breddeskole med mange forskjellige linjetyper. Her er både idrett, musikk, teater, redesign, reiseliv og bistand. Jentene synes det har vært en fordel.

– Jeg tror denne variasjonen gjør at det blir mye mindre press på skolen. Ingen trenger være gode til alt, sier Ranveig.

– Her får man muligheten til å stadig prøve noe nytt. Det gjør at man får frem flere sider av seg selv, sier hun.

Selv har de testet flere av retningene gjennom ulike valgfag.

– Spesielt musikklinja har vært til mye inspirasjon for meg, sier Linn, som gjennom valgfaget band har fått dyrke musikkinteressen sin. I tillegg har hun valgt både tegning og båtførerprøven som andre valgfag.

– Jeg har hatt både breakdance, volleyball og racketsport som valgfag så langt, sier Ranveig.

– Miljøet her er veldig åpent. Det er et fint sted å prøve mye forskjellig, sier hun.

Jenter

– Jeg er helt sikker på at vi opplever ting dette året andre kanskje aldri vil få muligheten til, sier Ranveig Sugustad (t.v.). Linn Embla Norheim er enig.

Skolen har kreativitet, aktivitet og solidaritet som uttalte verdier. Dette gjenspeiles også i linjetilbudet. Gjennom året skal derfor alle elevene få en smakebit av alle retninger, uavhengig av eget linjevalg.

– Camp Stavern var en kreativ uke i høst, hvor vi ble delt inn i grupper som skulle lage musikkvideoer og filmtrailere. For oss var det å skulle stå på en scene veldig uvant – men utrolig gøy, sier Ranveig.

Aktivitetsuka for hele skolen er lagt til Hemsedal med skikjøring, og i løpet av solidaritetsuka skal alle jobbe for å samle inn penger til skolens bistandsprosjekt.

– På den måten får alle utfolde seg gjennom stadig nye utfordringer, sier Ranveig.

– At folkehøgskole bare er joggebukser og tekopper stemmer ikke! Her slipper du stress og bekymringer, men det er samtidig veldig mye som skjer, sier Linn.

– Jeg er helt sikker på at vi opplever ting dette året andre kanskje aldri vil få muligheten til, sier hun.