Lager og designer egne ski

Offpiste-linja på Alta folkehøgskole reiser hjem med noe spesielt i bagasjen når skoleåret er over: Tøffe ski som de har laget og designet helt selv.

– Å lage ski er en artig prosess å være med på, sier Sivert Vatnehol Fjørtoft (19) fra Molde. Han er en av de tolv elevene på Offpist-linja ved Alta folkehøgskole som har laget sine egne ski denne vinteren.

– Mange tror kanskje at å lage sine egne ski vil si noen treplanker som kan henge på veggen på hytta, men det er helt feil, fortsetter han.
– Jeg har allerede brukt mine på flere toppturer!

– De som hjelper oss er flinke, og sørger for at det blir bra produkter, supplerer Mali Larsen (19) fra Oslo.

Folkehøgskolen har utstyret som trengs, og elevene får utdelt trestykke og såle. De tilpasser stålkanter, limer, pusser og presser. Designet de velger på egne ski gjør dem helt unike.

Ski

Sivert og Mali viser frem noen av de forskjellige skiene som er laget på folkehøgskolen dette året.

– Vi gjorde rett og slett hele prosessen selv, sier Sivert, og viser frem sine ski. Han har valgt et stoffstykke som sitt design.

– Hva vi valgte som design var helt opp til oss selv. Det gjør også at skiene ser veldig forskjellig ut, smiler han.

Produksjon av skiene er lagt til mørketida, noe elevene synes passer flott. Da er det greit å bruke en del tid inne i sløydsalen.

– På offpiste-linja er året nesten delt i to. På høsten sykler vi, og på vinteren står vi på ski. Midt mellom der lager vi våre enge ski, sier Sivert.

– Flere yrkesfagelever burde velge folkehøgskole

Mye natur i Nord-Norge

– Siden vi sykler mye på høsten får vi sett mye av nærområdet til skolen i Alta, sier Mali.

– Vi har blitt godt kjent på vidda, og det er mye natur her som er perfekt for sykling, legger hun til.

Sivert nevner en firedagers sykkeltur på vidda som et av høstens høydepunkter.

– Det er så mye deiligere å sykle på sti enn på vei, og så mye natur som man får med seg på den måten, sier han.

Stisykling har gitt mange flotte naturopplevelser.

Likevel er de begge enige om at det var vinteren og skikjøring de gledet seg mest til.

– Jeg liker ski bedre enn sykkel, og så virkelig frem til vinteren, sier Mali.

– Vi har en lysløype rett utenfor skolens område, og en fjelltopp du kan gå til fra skolen. Det gir mange muligheter også på fritiden, sier hun.

– Det har vært en forholdsvis mild vinter, men mye mer stabilt enn det jeg er vant til fra hjemme. Her kan man garantere skiføre og snø i mange måneder. Det er jo et perfekt utgangspunkt for en slik linje som dette, sier Sivert.

Ingen av dem angrer på å ha reist nordover, men innrømmer at venner syntes valget var spesielt.

– Mange av mine venner syntes det var helt crazy at jeg skulle reise til Alta. De synes det høres ut som Nordpolen, smiler Mali.

– Men det er jo virkelig ikke så langt å reise hjem likevel! Herfra er det to timer med fly og så er jeg hjemme. En annen folkehøgskole i Sør-Norge kunne fort betydd sju-åtte timer i bil eller buss, legger hun til.

– Det er nok det at skolen ligger så langt nord som holder igjen for flere av mine kompiser også, men hadde de først turt å reise er jeg sikker på at de ville likt seg, sier Sivert.

Nye ski, laget helt selv, har vært flittig brukt på flere av årets toppturer.

Finn turgleden med oss!

Nordlys og samisk bryllup

– Jeg var opptatt av å få se nordlyset når jeg skulle reise nordover, og det har vi virkelig fått, sier Mali.

– Det har vært veldig gøy!

– Ellers hadde jeg hørt mye om mørketida og var spent på hvordan det skulle bli. Heldigvis gikk det overraskende fort – og bra. Vi reiser jo hjem på juleferie på det aller mørkeste, og så har vi mye å gjøre på skolen i denne perioden. Skiene våre laget vi jo blant annet da, sier hun.

– Det har vært mye mindre regn her enn det jeg ar vant til, og været har en del å si når man er så mye ute som det vi har vært i år, sier Sivert.

– Jeg tror vi er en av de folkehøgskolene med flest utedøgn i løpet av et år, legger han til.

Selv synes elevene at de har fått være med å påvirke innholdet på linja ganske mye.

– Vi er med på å planlegge alle turene, og har ansvar for både mat og telt. I tillegg har vi noen turer som vi gjennomfører helt selv. Da må vi planlegge mye mer, og levere inn beskrivelser og ruter på forhånd, sier Sivert.

– Jeg synes vi har fått mye ansvar selv, og har absolutt muligheten til å påvirke hvordan året skal bli, sier han.

FullSizeRender (2)

Året i Alta har gitt mange toppturer – med nydelig utsikt!

For å være elev på linja trenger man ingen spesielle forkunnskaper. Men det er en fordel å ha lyst til å lære og å være mye i aktivitet.

– Man trenger ikke kunne mye før man kommer hit, vi skal jo læregjennom å være her! Spesielt på skikjøring har det vært en stor utvikling hos alle i klassen vår i løpet av året, sier Sivert.

– Man blir fort i god form, for vi er mye i aktivitet. Men så lange man har lyst til å lære og være med på det som skjer, holder det lenge for å få et fint år, legger han til.

Fordelen med å reise til Nord-Norge har også vært innsikt i en litt annen kultur og tradisjon.

– Vi har blant annet besøkt en del lokale bedrifter i løpet av året, deltatt i feiringen av Samenes nasjonaldag og servert i et samisk bryllup, forteller Mali.

– Bryllupet var veldig annerledes fra det vi er vant til. Her var det 1000 gjester, og feiring i tre dager. Det var veldig gøy å få være med på, fortsetter hun.

– I løpet av året i Alta har vi fått være med på veldig mye forskjellig!

Treretters gourmetmat i naturen – hver uke!