Hvilken folkehøgskole bør du velge?

Med 86 skoler og mer enn 800 ulike linjer så kan det virke vanskelig å velge hvilken folkehøgskole man skal gå på. Her kommer ti gode råd til deg som skal velge folkehøgskole.

Hvordan velge riktig folkehøgskole? Mange vet hvilken folkehøgskole de skal velge fordi slekt eller venner har anbefalt akkurat den. Men om du ikke er sikker, her er noen tips! Vi hjelper deg med å snevre inn valgene, tenk på disse rådene som en test på hvilken skole som passer for deg.

fem elever står i halvsirkel, ute, smiler
Vi gir deg her ti gode tips for hvordan du skal velge folkehøgskole.
gruppebilde, selfie, sju jenter på en fjelltopp
Mange ønsker å prøve noe helt nytt når de velger folkehøgskole.

2. Velg noe du aldri har prøvd før

I og med at folkehøgskole ikke har karakterer og eksamen så kan du velge å prøve ut noe du er skikkelig dårlig på, uten at du trenger å bekymre deg for å klare deg dårlig på prøver. Du kan prøve noe helt nytt og styrke nye sider av deg selv.

3. Hvor i landet vil du gå på folkehøgskole?

Noen folkehøgskoler ligger i byer, andre på fjellet. Noen ligger ved kysten og noen ligger langt inne i landet. Noen ligger høyt i nord, noen helt i sør. En av folkehøgskolene ligger faktisk i Sverige. Tenk på at året på folkehøgskole kan være året der du kan oppleve en helt ny del av landet!

4. Vil du gå på en kristen eller en frilynt skole?

Alle folkehøgskoler har et verdigrunnlag. De vil noe og de skal stå for noe. Uansett hva slags syn du har på livet og verden så er du velkommen på alle folkehøgskoler.

Skolenes verdigrunnlag finner du på de felles nettsidene til alle folkehøgskolene.

Les også:

Rådgiver: - De mest stilte spørsmålene om folkehøgskole

5. Vil du gå på en stor eller en liten skole?

Ingen folkehøgskoler har tusenvis av elever, men det er likevel forskjell på størrelsen på skolene. De største har i underkant av 200 elever og de minste har rundt 30 elever. Hva passer best for deg?

elever sammen i en gang, sitter tett sammen
Vil du helst gå på en skole med 30 elever eller på en skole med 200 elever?

6. Sjekk hvordan skoleuken og årsplanen er

folkehøgskolenes felles nettsider finner du mye informasjon om hver eneste linje og skole. Les grundig hvordan skolen har bygget opp ukene og året og finn det som passer deg best. På noen skoler velger man en linje, på andre skoler velger man to linjer. Noen skoler har mye undervisning på linjen, mens andre skoler satser mye på valgfag og fellesfag. Sjekk utflukter og studieturer og se om det er noe som du har lyst på.

7. Sjekk folkehøgskolenes nettsider og brosjyrer

Alle folkehøgskolene har egne nettsider. Du finner lenker til skolenes nettsider på de felles nettsidene til folkehøgskolene eller ved å google skolens navn. Sjekk informasjonen som skolene har lagt ut der. Skolenes egne nettsider vil kunne fortelle deg mye om skolens profil og gi deg grundig informasjon om skolen.

I tillegg har de fleste folkehøgskoler laget egne brosjyrer og kataloger som du kan bestille her. Her finner du også mye nyttig informasjon.

8. Sjekk folkehøgskolene på Facebook og Instagram

Alle folkehøgskolene er på Facebook og de fleste er på Instagram. I tillegg vil du finne folkehøgskoler både på YouTube, SnapChat og flere andre sosiale medier. Der vil du kunne følge skolenes hverdag og vil kunne danne deg et inntrykk av hvordan det er å gå på akkurat den skolen.

Du kan også velge å følge @folkehogskolene på Instagram og Folkehøgskolene på Facebook. Der vil du få inntrykk fra alle folkehøgskolene.

9. Prat med folk som har gått på folkehøgskole

Svært mange velger folkehøgskole fordi venner eller familiemedlemmer har anbefalt det. Det er ofte da man får de mest ekte fortellingene om hvordan det er å gå på folkehøgskole.

Du kan også velge å spørre åpent i vennegrupper om de kjenner noen som har gått på folkehøgskole og om de vil anbefale det.

Les også:

Landets mest fornøyde elever går på folkehøgskole

10. Søk på mer enn en skole

Vårt beste råd er å utsette det endelige valget av skole til du ser hvor du får tilbud om plass. Det har nemlig blitt svært populært å gå på folkehøgskole og det er dermed ikke sikkert at det blir plass til alle som søker på alle linjer. Vi anbefaler derfor at man søker på mer enn en linje og så tar man valget av linje når man hører fra de aktuelle skolene. Kanskje skolen sender med noe informasjon som kan tippe deg over i den ene eller den andre retningen, når du får vite at du har fått plass?

Fortsatt vanskelig å velge folkehøgskole?

Husk at valget av folkehøgskole ikke trenger å være et valg for resten av livet. Selv om man velger teaterlinje, så er det ikke sikkert man ønsker å bli skuespiller. Man kan rett og slett bruke det året på å prøve ut nye sider av seg selv og se hva man får til når man har et år uten eksamen og karakterer.

Uansett hva du velger så får du et år der du utvikler deg og lærer mye faglig og sosialt.

Lykke til med valget av folkehøgskole!

Klar for å velge folkehøgskole?

Du kan lese mer om de 86 folkehøgskolene og mer enn 800 linjene her.

Finn din folkehøgskole