- Folkehøgskolen ga meg et nytt liv!

Espen Esp (21) gikk fra Harstad Folkehøgskole til praksisplass, og deretter til ansettelse ved Harstad Kulturhus.

Da Espen Esp begynte på Harstad Folkehøgskole hadde han ingen klare tanker angående yrkesvalg. Siden han var veldig opptatt av musikk begynte han på Music Live Studio. Dette året ga skikkelig mersmak, og han bestemte seg derfor for å ta et år til på folkehøgskolen – hvor han begynte på linja Yrkesvalg og selvutvikling.

Espen Esp

Espen Esp gikk fra Harstad Folkehøgskole til praksisplass, og deretter til ansettelse ved Harstad Kulturhus.

Les mer om Harstad folkehøgskole

Fikk dyrke hovedinteressene

På Yrkesvalg og selvutvikling fant Espen sine sterke sider, fikk prøve ut mange forskjellige nye ting og ble sikrere i sitt yrkesvalg. Dette ga han selvtilliten han trengte for å se seg om etter en praksisplass. På grunn av hans lidenskap og øre for musikk fikk han et tilbud fra Ungdommens Hus – Harstads kulturhus for unge mennesker. Dette var midt i blinken! Her fikk Espen nemlig jobbe med to av sine hovedinteresser – musikk og kunst. I tillegg fikk han også fordype seg i foto og graffiti, og fungerte som lydmann og scenerigger på flere konserter.

Gjennom praksisplassen sin fikk Espen også gode kontakter i musikkmiljøet. Disse kontaktene sørget for at han ett år senere fikk en ansettelseskontrakt på Harstad Kulturhus, hvor han nå jobber.

– Jeg jobber som scenetekniker og som lys- og lydmann for mindre forestillinger i Lillesalen, sier Espen. Han har med andre ord funnet seg selv, og drømmejobben!

– Årene på Harstad Folkehøgskole ga meg selvtillit og hjelp til å finne ut hva jeg ville ha ut av livet, sier Espen.

Scene Espen

– Årene på Harstad Folkehøgskole ga meg selvtillit og hjelp til å finne ut hva jeg ville ha ut av livet, sier Espen Esp, som nå er ansatt ved Harstad Kulturhus.

Folkehøgskole som yrkesforberedelse

Fikk motivasjonen tilbake

Espen forteller at han gikk fra å ha ganske mye fravær i begynnelsen av skoleåret til å få en skikkelig ”boost” av mestringsopplevelsen han fikk, noe som førte til at han fant tilbake til troen på seg selv igjen.
– Jeg fikk plutselig motivasjon til å  møte opp til timene, også rene teoritimer.

Espen kommer fra en liten plass med få jevnaldrende, men på folkehøgskolen fikk han gode venner.

– Her er alle forskjellige, på en god måte, og godtar hverandre, sier Espen.

Han legger også til at man får en fin opplevelse, og opplever personlig utvikling, av å være på en trygg plass.
– Jeg anbefaler alle et år på folkehøgskole, og har allerede fått to av mine venner til å begynne på Harstad folkehøgskole, avslutter Espen.