Slik øker du sjansene for å få plass på folkehøgskole

Folkehøgskolene får mange søkere og det kan være vanskelig å få plass på enkelte linjer. Dette kan du gjøre for å øke sjansene for å få plass på folkehøgskole til høsten.

_mg_5432

Det er mulig å søke på folkehøgskole nå

Dette er rådene for å øke sjansene for å få plass på folkehøgskole til høsten.

Søk før 15. november – eller allerede nå!

Man kan søke om plass på folkehøgskole helt fram til skolestart i august, men mange populære linjer fylles tidlig. Siden de fleste skoler tar opp elevene etter når de har søkt på linjen, så kan det være lurt å søke allerede nå.

tag_fhsrom_1443286768

Det lønner seg å søke tidlig om man vil ha plass på folkehøgskole til neste høst

Du kan søke på folkehøgskole nå

Sjekk folkehøgskolens krav

Alle folkehøgskoler tar opp elever uavhengig av hverandre. De har også ulike krav til elevene og ulike regler for opptaket. Det lønner seg å være sikker på hva skolen ser etter før man søker. Denne informasjonen finner du på folkehøgskolenes felles nettsider og på hver enkelt skoles nettside.

tag_fhsrom_1443210639

Skal dette bli ditt rom på folkehøgskolen? Sjekk om skolen eller linjen har spesielle krav til elevene

De allerfleste har godt av et år på folkehøgskole

Fortell hvorfor du søker på akkurat den linjen og den skolen

Folkehøgskolene ser ikke på karakterene dine, men på motivasjonen din og hvem du er. Beskriv derfor hvorfor du har søkt på akkurat den linjen og akkurat den skolen. Har du stort fravær fra videregående skole så utelukker det deg ikke fra å få plass, men fortell folkehøgskolen hvorfor fraværet ditt var stort.

tag_fhsrom_1443278306

Fortell skolen hvorfor du ønsker å gå akkurat der. Mange skoler ser på motivasjonen til elevene når de tar opp

Folkehøgskole er ikke et hvileår

Søk på flere linjer på den samme skolen

Hvis du har sett deg ut en bestemt skole du har lyst til å gå på, så kan det være lurt å søke flere linjer på samme skole. Mange skoler har nemlig svært ulikt antall søkere på de ulike linjene. Hvis du søker om plass på flere linjer på samme skole, så har du større sjanse for å få plass på skolen.

tag_fhsrom_1442852723

Er det dine bilder som skal opp på veggen på et rom på en bestemt folkehøgskole? Da kan det være lurt å søke på mer enn en linje på den skolen

Hva ser folkehøgskolene etter når de skal ta opp elever?

Søk på flere linjer på flere skoler

Mange linjetyper finnes på flere skoler. Hvis du vet hvilken linjetype du ønsker å gå på så kan det være lurt å søke på flere skoler. Dermed kan du få tilbud om plass på skole nummer 2 selv om skole nummer 1 er full.

Folkehøgskolene har ikke samordnet opptak. Du trenger derfor ikke å prioritere søknadene dine, men du kan vente med å velge hvilken skole du vil gå på, når du ser hvilke skoler som tilbyr deg plass.

tag_fhsrom_1440271067

Skal det være utsikten fra rommet ditt – eller vil du ha en helt annen utsikt? Søk gjerne på flere skoler, så er sjansen større for at du får rom

Jenter dominerer ikke lenger folkehøgskolen

Tenk bredt

Et folkehøgskoleår kan være et år der du prøver ut nye sider av deg selv. Kanskje du skal søke en linje du aldri har prøvd før? Kanskje du skal velge en skole som ligger en plass der du aldri har vært? Folkehøgskolene har ikke eksamen eller karakterer og linjen du velger trenger ikke å være det du skal jobbe med resten av livet. Bruk året til å vokse og til å prøve noe nytt!

tag_fhsrom_1440766016

Kanskje folkehøgskoleåret skal bli året du gjør ting du aldri har prøvd før?

Lykke til!