Folkehøgskole som yrkesforberedelse

Lokalt samarbeid er nøkkelen til suksess når Stavern folkehøyskole til høsten starter linja «Blålys». Her skal elevene få en smakebit på yrker som politi, fengselsbetjent og ambulansepersonell.

– Vi starter opp linja «Blålys», med utgangspunkt i vår gode beliggenhet og allerede eksisterende samarbeid, forteller Jostein Tvedten, studierektor på Stavern folkehøyskole.

Politihøgskolen i Stavern er nærmeste nabo til folkehøgskolen, og de har i flere år benyttet skolens elever som markører på øvelser. I tillegg har de et godt samarbeid med Redningsselskapet.

– Nå satser vi også på å få til et samarbeid med Larvik Røde Kors, Ambulansetjenesten og Sivilforsvaret i Stavern rundt dette med redning, søk og førstehjelp, sier Jostein.

trafikkontroll

Samarbeid med Blålys-etatene blir sentralt når Stavern folkehøyskole starter opp linja blålys.

Les mer om Stavern folkehøyskole

– År med mening

– Vi ønsker å tilby ungdommer et folkehøgskoleår med mening, også når det kommer til konkrete forberedelser til videre studier og yrkesliv, sier Jostein.

Samtidig understreker han at året skal være et folkehøgskoleår på lik linje med andre linjer når det kommer til det sosiale, valgfag og studieturer.

– Vi satser derfor på å legge opp undervisningen så praktisk og opplevelsesbasert som mulig. Jeg tror at denne linja vil ha mye å bidra med for elevenes personlige utvikling, sier Jostein.

portrett-jt

Studierektor Josten Tvedten tror det nye linjetilbudet på Stavern folkehøyskole blir populært.

– Alle disse yrkene handler om å jobbe med mennesker, lederskap, konflikthåndtering, etiske vurderinger og fysiske og mentale forberedelser for krevende situasjoner, legger han til.

Av den grunn legges det også opp til en del teoriundervisning på linja.

– Man trenger ingen forkunnskaper for å starte som elev på linja «blålys», den er åpen for alle, sier Jostein.

– Likevel bør man nok ha motivasjon for noe teoriundervisning innen etikk, samfunnsfag og lederskap, legger han til.

arrestasjon1b

Tidligere elever på folkehøgskolen har vært markører under øvelser på Politihøgskolen.

Surfer gjennom skoleåret

Rettet mot kommende politistudenter

– Vårt inntrykk er at flere ønsker å bruke folkehøgskoleåret sitt som starten på videre studier, sier Jostein, som tror denne linja vil bli populær.

– Det er litt kinderegg over dette tilbudet: man får hele den sosiale biten et folkehøgskoleår innebærer, inkludert en spennende studietur. På toppen av dette blir elevene godt forberedt til, og bevisste på, valg av fremtidig yrkeskarriere, sier han.

Stavern folkehøyskole ønsker også med en slik linje å ta en tydeligere rolle i lokalsamfunnet. Linjen vil være en berikelse i elevmiljøet, og kompletterer de andre fagtilbudene på skolen.

– Linja «blålys» passer i grunnen for alle som ønsker seg et år på folkehøgskole, og som synes innholdet på linja virker spennende. Den er nok likevel spesielt rettet mot de som ønsker å studere videre på for eksempel Politihøgskolen, sier Jostein.

illustrasjon1b

– Linja «blålys» passer i grunnen for alle som ønsker seg et år på folkehøgskole, og som synes innholdet på linja virker spennende. Den er nok likevel spesielt rettet mot de som ønsker å studere videre på for eksempel Politihøgskolen, sier Jostein Tvedten.

– I og med at man må være 20 år for å starte på Politihøgskolen, er det perfekt med et folkehøgskoleår først, legger han til.

I løpet av året skal linjen «blålys» på studietur til Thailand.

– Turen til Thailand vil bli et møte med en totalt annerledes kultur enn vår norsk, myke tilnærming når det gjelder politimetoder og kriminalomsorg, sier Jostein.

Studieturen vil også inneholde mye fysisk trening og kampsport.

– Vi kommer også til å ta flere turer til Oslo i løpet av året, siden blålys-etatene i en storby naturlig nok står overfor en del utfordringer vi ikke finner i samme grad i lille Stavern, avslutter Jostein.